Host12. října  2017 v 11:00  

Ladička je dobrý pomocník, ale špatný pán. Ladění piana je symbióza mezi ladičkou a ladičem

Klavír, ilustrační foto - Foto: Fotobanka Pixabay, Creative Commons CC0 1.0 Universal

Klavír, ilustrační fotoFoto: Fotobanka Pixabay, Creative Commons CC0 1.0 Universal

Nejdřív zkusil opravit varhany v kostele v Rokytnici nad Rokytnou a teprve pak se z něj stal ladič pian. „Kdysi v roce 1993 se zřejmě zasekla píšťala nebo nějaké táhlo ve varhanách v kostele, protože mě to zajímalo, řekl jsem panu faráři, že bych se na to koukl a on, ať se kouknu, tak jsem to spravil a tak nějak to s mým laděním pian a klavírů začalo, hrozně mě to bavilo,“ vzpomínal v Dobrém dopoledni ladič a opravář těchto hudebních nástrojů v jedné osobě Milan Hlouch na své ladičské začátky.

U varhan ještě na chvíli zůstal. „Za těch padesát, šedesát let od poslední úpravy byla na varhanách centimetrová vrstva prachu a bylo to zaneřáděné, tak jsem řekl panu farářovi, že by to chtělo vyčistit a on povídá: tak to vyčisti, tak jsem to vyčistil a pak: chtělo by to naladit, je to rozladěné, tak to nalaď. No a pak ze mě pan farář udělal údržbáře všech varhan ve farnosti,“ usmívá se Milan Hlouch.  

Kdyby člověk chtěl naladit 37 kytar, tak se to rovná naladění jednoho klavíru 

Milan Hlouch, opravář a ladič pian a klavírů - Foto: Milan Kopecký

Milan Hlouch, opravář a ladič pian a klavírůFoto: Milan Kopecký

Začal studovat odbornou literaturu, koupil špičkovou ladičku, u každého známého, který měl doma klavír, zkoušel své teoretické znalosti v praxi. „Ladička má přesnost setiny půltónu, má různé druhy temperovaného ladění, dá se použít pro historické nástroje. To ale neznamená, že nemám hudební sluch, ten mít musím. Ladička je dobrý pomocník, ale špatný pán, je to symbióza mezi ladičkou a ladičem. Pianové struny se někdy chovají dost nečekaně, ladič musí kontrolovat ladičku a ladička zase ladiče“ vypráví Milan Hlouch. 

V nástroji je zhruba 220 strun, což je asi 37 kytar. „Kdyby člověk chtěl naladit 37 kytar, tak se to rovná naladění jednoho klavíru. Zkontrolovat musíte všechno. Zásadní pro zvuk nástroje je rezonanční deska, ta může být opravdu hodně poškozená. Nejvíc trpí mechanicky namáhané věci, to jsou kladívka, ty je potřeba jednou za čas znovu obrousit,“ vysvětluje Milan Hlouch.  

Co mě trápí? Pěstitelé kytek, to je všude. Žádná voda na hudební nástroj 

Každé piano vyžaduje pravidelný servis. „Ten běžný děláme u majitele, to trvá dva tři dny, celková oprava nástroje může trvat šest až osm týdnů. Mým úkolem je majiteli říct, jestli má smysl do opravy investovat. Teď si vzpomínám, majitel chtěl opravit klavír s vídeňskou mechanikou, což je dost zastaralá záležitost, já mu to rozmlouval, ale nedal si říct. Samozřejmě to zkusím, jak nejlépe dokážu, ale zároveň vím, že ten nástroj má v dobrém stavu nějaké schopnosti a já se na ně prostě nedostanu. Taková práce mě prostě netěší,“ přiznává Milan Hlouch a dodává, že se v takovém případě pokouší z nástroje udělat alespoň funkční dekoraci. 

A co se stává při údržbě klavírů velmi často? „Zákazník se hlásí slovy: potřebujeme jenom naladit, jinak chodí perfektně, já do toho kouknu a je tam práce na tři dny, ale to už jsem si zvykl. A co mě trápí? Pěstitelé kytek, to je všude. Žádná voda na hudební nástroj! Voda způsobuje velké problémy, nejdřív poškodí lak, pak se odlupují dýhy, pokud se zalévá důkladně, občas se stane, že se květináč přeleje a může zatéct do strun, do mechaniky. Vidím to často,“ kroutí hlavou Milan Hlouch.  

Mol je schopen vám sežrat celé piano, zůstane tam jenom železo a dřevo 

Hlavním nepřítelem klavírů ale není voda, je to mol. „Dost dílků je z plstě, což je vlna. Mol je schopen vám sežrat celé piano, zůstane tam jenom železo a dřevo. Všechny dílky mechaniky jsou oplstěné, nárazové a dorazové plochy, kladívka, dusítka, všude jsou plstě. Měl jsem jednou piano, které bylo holé, to jen cvaká,“ vysvětluje Milan Hlouch. 

Na klavír se během těch let naučil hrát. „Není to nutné, ale je to dobré. Ale aby bylo jasno, já si jen tak brnkám podle sluchu, jsem totiž dysnotik, v notách se opravdu nevyznám,“ směje se Milan Hlouch. 

Pořad: Dobré dopoledne  |  Stanice: Vysočina
Čas vysílání: pondělí-pátek 09:00-12:00  
 

Nové články v rubrice

Pište, ptejte se

Pošlete svůj dotaz nebo námět
přímo do vysílacího studia.

Kraj Vysočina
  D1, mezi km 163.3 a 163.2, ve směru Praha, nehoda, neprůjezdný levý jízdní pruh, neprůjezdná zpevněná krajnice (odstavný pruh), Od 17.10.2017 15:10 Do 17.10.2017 19:10
  Od 17.10.2017 14:40 do 15:40; v ulici Pražská v obci Moravské Budějovice okres Třebíč; nehoda; neprůjezdný pruh, 2 havarovaná vozidla; bez zranění osob, průjezdné 1 JP.
  Od 17.10.2017 14:40 do 15:40; D1 - 154km na trase Praha - Říkovice; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2 x DOD bez zranění.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace