Marie Linhartová: Je obrovský rozdíl mezi pochvalou a uznáním

3. září 2013

Hostem v Tandemu Tamary Peckové byla speciální pedagožka Marie Linhartová ze Žďáru nad Sázavou. „Já jsem měla ráda celý školní rok, ono se to střídá v únavě dětí nebo učitelské. Ale začátek je vždycky něco tajemného, co nás čeká,“ zavzpomínala na svou pedagogickou etopedka Marie Linhartová.

„Kdybychom si jako kantoři uvědomovali, jak velkou moc a poslání máme, tak bychom do té třídy chodili s větší úctou a pokorou,“ myslí si Marie Linhartová.

Jak ulehčit prvňáčkům vstup do školy? Hlavní a zásadní úkol je na nás rodičích. Motivovat. „Jak děti naladíme, je důležité. Neboj, to je špatně. Všechna slůvka, která mohou vyvolávat nejistotu, vůbec nevyslovovat. Jistota a pocit bezpečí je nejzákladnější lidská potřeba.“

Pochvala a uznání? Je v tom rozdíl.

Na začátku všeho je motivace. Změnit slůvko ´musím´ na ´chci´. A ještě důležitější věcí při výchově dětí je pochvala a uznání. Je v tom obrovský rozdíl. „Na to si jako rodiče dávejme pozor. Je strašně důležité ocenit dítě za něco, co dokázalo. Ne, že to udělalo pro mě, ale pro sebe. Když chválím, tak to dítě to dělá kvůli mě. My potřebujeme vyzdvihnout to, že ty jsi to dokázal, jseš zlatej, jseš super. A ne: jsem na tebe pyšná, dělej to kvůli mě,“ upozorňuje Marie Linhartová.

Při nástupu dítěte do první třídy je důležité vybudovat důvěru mezi rodiči a pedagogem. „Předávat si informace je strašně důležité. Někdy u té informace může být i dítě, potom pozor, aby to pro dítě nebylo zraňující.“

Vše by mělo probíhat v jistotě a v klidu. Podle Marie Linhartové hraje velice výraznou roli správná výživa dětí, jídelní režim, správné dýchání, svalová relaxace.

„Podněty pro oči, uši, čich, chuť. Vše to musí souviset. Je to i o dotecích, o pohledech očí do očí. To se mi zdá hodně podstatné. Dotýkání se, sedíme proti sobě, mluvíme spolu, držím tě, třeba za zápěstí. Držet za zápěstí může pomáhat uvolnit velké napětí,“ hovoří Marie Linhartová o tom, jak uklidnit bázlivé dítě.

Školní tabule 3. září 2012

Jak a kdy s prvňáčkem pracovat? Má si prvňáček udělat domácí úkoly hned nebo ho raději nechat hrát si? „Připravit systém učení, není podstatné, jestli hned nebo později. Jestli je tam únava nebo není. Dítě se bude pravidelně učit v tolik a v tolik. Já bych asi nedoporučovala začít se učit hned, když přijde ze školy. Nechat ho nadechnout. Třeba v jednu hodinu začne každý den pravidelné učení. Vyrovnáme si z aktovky věci, které jsme ve škole dělali, kraťounce si povíme, co bylo a pustíme se do práce.“

Marie Linhartová není zastáncem psaní úkolů nanečisto, neměli bychom také před psaním v první třídě zapomínat na rozcvičení kloubů. A co samostatné studium? Kdy od dítěte očekávat samostatnou přípravu. „Uměním nás rodičů je co nejdříve předávat zodpovědnost, ale zralému dítěti. Co je zodpovědnost? Vědět, že to dítě úkol zvládne levou zádní. A nezapomínejme chválit,“ uzavírá Marie Linhartová.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio