Při rychlosti 290km/h motocyklový závodník vnímá obličeje lidí v depu a přečte informaci o čase

1. říjen 2015

Hostesky, šampaňské i oslavu na náměstí v Havlíčkově Brodě po letošní sezoně si mohl vychutnat havlíčkobrodský motocyklový závodník Michal Prášek. Stal se totiž absolutním vítězem otevřeného mistrovství Evropy silničních motorek. Jeho vítězství je to o to cennější, že do své 19. závodní sezony nastupoval po těžkém úrazu nohy.

Při posledním díle seriálu závodů Alpe Adria, kde se rozdělovaly poslední body, si Michal sáhl opravdu na dno fyzických i psychických sil. „V Bratislavě mě strašně rozbolel zub. Jel se poslední závod, který rozhodoval o celoroční práci. Zub mi na pohotovosti ošetřili asi padesát minut před startem závodu. Na okruh jsem dorazil 20 minut před startem. Celý den jsem nejedl, byl jsem oblblej práškama, bylo to strašný. Po čtvrtém kole jsem chtěl zajet do depa, ale nakonec jsem se kousl a dojel jsem. Sice šestý, ale stačilo to na titul,“ usmívá se Michal Prášek.

Dvě stě koní, to je opravdu brutální stroj

Už druhou sezonu jezdí Michal Prášek ve třídě Stock 1000. „Má dvě stě koní, je to opravdu brutální stroj, potřebujete hodně síly, velkou fyzičku. Už to není jen tak, musíte se koncentrovat. Závodí se ve velkých rychlostech. Teď na Slovakiaringu jsem měl maximálku 290km/h,“ vysvětluje havlíčkobrodský závodník Michal Prášek.

„Když jedete 290 kilometrů v hodině poprvé, připadá vám to strašně rychlé, ale když jedete už druhou sezonu, tak si všímáte věcí okolo. Ukazují nám tabule s časy a taky si všimnu, kdo stojí vedle táty, protože táta mi ukazuje cedule. Člověk to periferně vnímá úplně jinak, zvykne si na všechno, i na tu rychlost.“

Proč pořád posiluješ, když na té motorce pořád sedíš?

Zmiňovaná fyzička podle Michala Práška nebyla na začátku této úspěšné sezony stoprocentní. Po zářijovém pádu přesně před rokem mu lékaři museli spravit zraněnou nohu 14 šrouby a dvěma destičkami „Spadl jsem na konci září loňského roku, už v listopadu jsem začal chodit na berlích do posilovny, v prosinci jsem začal nohu zatěžovat, ale nešlo to na 100%. Bylo to těžké, dostat se do formy. Celý rok jsem na sobě hodně tvrdě pracoval,“ vzpomíná Michal Prášek.

Proč pořád posiluješ, když na té motorce pořád sedíš? To je prý velmi častá otázka, kterou Michal Prášek slýchává. „Na okruhu na sedle sedím asi jenom deset procent. Jinak se motorka ovládá hlavně nohama. Třeba na Slovakiaringu jsou tři velké horizonty, přes které jedete hodně rychle. Když tam budete sedět, tak ve finále, když budete pořád držet plyn, máte nízko těžiště a tu motorku převrátíte na zadní kolo. Díky tomu, že se zvednete a těžiště posunete na přední kolo, plyn můžete držet celý horizont a nic se vám nestane,“ vysvětluje styl jízdy Michal Prášek.

Na motocyklu BMW je pátý nejlepší na světě

Stejné to je u brzd, u akcelerace. „Na oko tam závodník sedí, ale nohy pořád tlačí do stupaček. Když zanedbáte přípravu, tak se vám nohy po závodu opravdu mohou klepat,“ směje se Michal Prášek a dodává, že se takovou situaci naštěstí nezažil.

K dalšímu velkému úspěchu Michala Práška letos patří páté místo na světě mezi jezdci na motorkách značky BMW. „Ty nejlepší jezdce na téhle značce, v litrové kubatuře, firma BMW celou sezonu hodnotí a velký úspěch, že jsem pátý,“ uzavírá motocyklový závodník z Havlíčkova Brodu Michal Prášek, který už 12. sezonu startuje za tým Roháč a Fejta.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio