Host8. září  2017 v 11:00  

Svrchu je všechno jiný, všechno je daleko, je to malinký, říká pilotka motorového letadla

Míša Dubová, pilotka, organizátorka Dnu otevřených hangárů na letišti Henčov - Foto: Milan Kopecký

Míša Dubová, pilotka, organizátorka Dnu otevřených hangárů na letišti HenčovFoto: Milan Kopecký

Dvoumístnou Cesnu 152 nebo čtyřmístnou Cesnu 172 pilotuje Míša Dubová z Jihlavy. Pilotní průkaz má tři roky. „Chvíli to trvalo, než jsem se k piloťáku propracovávala, ale myslím, že to není na škodu. Člověk zažije více situací, které se pak reálně mohou stát, třeba počasí,“ vyprávěla v Dobrém dopoledni Tamary Peckové.

Nejtěžší na pilotování letadla je podle Míši Dubové vše zkoordinovat. „Člověk musí ovládat nejenom stroj, ale musí mít znalosti na to, aby vůbec mohl z letiště odstartovat. Musí vnímat, co se děje kolem a zároveň, kde se přesně nachází. Nejdůležitější je příprava. Cokoli při letu přijde, na to musí být člověk připravený,“ vysvětluje Míša Dubová.  

Já můžu koukat ven! 

Dnes už si létání užívá, ale dlouho to tak nebylo. „Přesně si vybavuji ten zlomový okamžik při výcviku. Najednou jsem řekla: ty jo, teď už se můžu kouknout i ven. Do té doby jsem měla tendenci pořád hlídat budíky. Na to mě během výcviku upozorňoval i instruktor. Člověk se musí naučit vnímat pocity a taky letadlo a prostředí.“ 

„Pocit, kdy se můžete podívat ven a let si užít, je neuvěřitelný. Vzpomínám si, jak jsem se při startu, tam hlídáte hodně věcí, podívala jsem doleva na Jihlavu a pak na druhou stranu. Já můžu koukat ven! Je to jedna z věcí, která fascinuje nejen mě, vidět ten svět jinak, svrchu je všechno jiný, všechno je daleko, je to malinký. Ten pocit je naprosto nepopsatelný, všechny problémy zůstávají dole. Možná to je ten pocit, pro který se pilot pořád vrací nahoru. To se nedá popsat, to se musí zažít.“  

V Hatích je soukromé letiště, tak jsme si zaletěly na nákup a zase zpátky 

Její zatím nejdelší let trval přes tři hodiny. „V rámci výcviku se létají navigační lety, kdy si musím naplánovat trasu a přesně podle mapy ten let absolvovat, během téhle trasy se přistává na cizích letištích. Povinností pilota je poslouchat komunikaci na frekvenci poblíž letiště, které oblétávám, nebo letím. Musím si uvědomovat, kde přesně v prostoru se to další letadlo nachází. Komunikace má jasně daný řád, potřebné informace během letu.“ 

Létání logicky něco stojí, Míša musí nejdříve ušetřit a teprve pak létá. „Snažím se tak jednou za tři týdny.“ V Dobrém dopoledni zavzpomínala na let, který si užila se svými kamarádkami. Vzala je letadlem na nákup. „To byl opravdu super zážitek, pro mě, i pro kamarádky. V Hatích je soukromé letiště, tak jsme si zaletěly na nákup a zase zpátky,“ směje se Míša Dubová.  

Pořad: Dobré dopoledne  |  Stanice: Vysočina
Čas vysílání: pondělí-pátek 09:00-12:00  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace