V Jihlavě můžete potkat lokomotivu, která jezdí na baterie

26. květen 2016

Jediná akumulátorová lokomotiva, vyrobená v nedávné době těsně před koncem pražského ČKD, která nesla označení A219, jezdí na jedné z vleček v Jihlavě. „Jde o zapomenutý projekt, který přišel bohužel ve špatné době, kdy všichni vzhlíželi k dieslovým motorům. Mašiny na baterky ale mají podle mě pro určité specifické výkony správný potenciál,“ řekl host Dobrého dopoledne Českého rozhlasu Region, železniční expert Jan Šatava.

Část své kariéry Jan Šatava spojil s Jindřichohradeckými místními drahami, o jejichž zrod se zasadil. „JHMD byly za mě firma se sedmdesáti lidmi a s obratem sedmdesát milionů korun, a to se z lokomotivy řídit nedá,“ řekl Jan Šatava. „Většinou jsem tedy seděl u stolu. Do terénu jsem se ale také dostal, protože si myslím, že je nutné vědět, jací lidé vlaky využívají, odkud a kam jezdí. Prostě poznat ten každodenní provoz na vlastní kůži,“ řekl.

Na Vysočině jezdí lokální spoje také na Moravskobudějovicku

I když už jeho jméno není spojené s Jindřichohradeckými místními drahami, dál se věnuje lokálním tratím. „Vždycky v létě jezdí mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí jeden náš motorák. Jde o víkendový provoz. V sobotu, v neděli a ve svátek jezdí tři zpáteční spoje. Je to příjemné oživení trati, která je jinak nevyužitá,“ těšil se na další sezónu na Moravskobudějovicku host Regionu. Firma Jana Šatavy provozuje ještě další místní osobní vlakovou dopravu například v Ústeckém kraji.

Staré motoráky 810 mají nižší spotřebu než nové vozy

Zatímco u aut se stále snižuje spotřeba motoru, staré lokomotivy mohou paradoxně jezdit ekonomičtěji než ty nové. „Staré motoráky typu 810, které dříve zajišťovaly osobní přepravu na regionálních tratích, jsou někým považovány za pozůstatek dob minulých a přežitek. V Evropě ale neexistuje kolejové vozidlo, které by mělo nižší náklady na provoz,“ překvapil Jan Šatava.

První vagony táhli koně i voli

První železnice byly vlastně koleje, po kterých náklad táhli koně. Zpočátku se někde využívala i jiná zvířata. „U nás se používali tažní voli na vlečce u lihovaru v Jenči. Na té vlečce neměli ani později parní lokomotivu, a tak tam voly využívali zřejmě až do 20. let minulého století,“ přidal zajímavost o počátcích železnice Jan Šatava.

Aktuálně je pro nákladní dopravce v Česku výhodnější elektrický pohon

V Česku jezdí naftové i elektrické lokomotivy. Objem přepraveného materiálu je vyšší u elektrifikovaných tratí. „Elektrický pohon je levnější a společnostem se někdy vyplatí jet delší cestou ale pod dráty, než pálit naftu na kratší vzdálenost. A stále dochází k elektrifikování některých tratí,“ vysvětlil důvody Jan Šatava.

V Česku je mimořádné množství parních lokomotiv

Parní lokomotivy už dopravci využívají jen na speciální výletní akce. Stále jich ale v naší zemi zůstávají desítky. „V Česku je ještě 50 nebo 60 parních lokomotiv, z toho je provozu schopných jen zhruba 20 nebo 25. Z pohledu Evropy je to ale hodně vysoké číslo,“ uzavřel Jan Šatava.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.