Netínská pouť má třísetletou tradici. Významnou zůstává i dnes

Zvon malebného netínského kostela Nanebevzatí Panny Marie se rozléhá široko daleko. Svolává a vítá poutníky už staletí. Ale ta letošní pouť nebyla jako každý jiný rok. Pražský bohoslovec PhDr. Jaroslav Mrňa přijel představit svou knihu 300 let poutí do Netína.

Přísně vzato sice oslavili na Velkomeziříčsku výročí už před 3 třemi lety, ale doktor Mrňa vysvětluje věřícím, že zpoždění mělo své opodstatnění: „Shromažďoval jsem ještě některé materiály a chtěl jsem, aby tam byly i fotografie. Abyste se na nich poznali, abyste se našli.”

Každá pouť má svou historii, svůj příběh. A platí to i o té netínské, pokračuje Jaroslav Mrňa už pro Český rozhlas: „Začíná v době barokní v roce 1714, kdy Velké Meziříčí sužovala velká epidemie moru. Říká se, že když vyšli věřící z kostela svatého Mikuláše směrem k Panně Marii Netínské, zemřel v městě poslední člověk. Oni se pak vydali znovu v roce 1715 na děkovnou pouť k Panně Marii. Tato tradice už pak dál pokračuje a lidé sem s sebou nosí své prosby za uzdravení. Každý poutník má prostě v srdci to, za co chce prosit u Panny Marie Netínské.“

Pouť pochopitelně poznamenala období nesvobody, ale tradice nebyla nikdy přerušená. „Například v době nacistické okupace šel jeden poutník, ale šel. O pouti se nemluvilo v době komunismu, ale lidé chodili. Tajně ale s důvěrou. Takže pouť přetrvávala, i když se měnila v rámci panujícího režimu.“

V 21. století zůstává Netín jedním z hlavních poutních míst na Vysočině.

„Netín je jedním z hlavních poutních míst vedle Žďáru nad Sázavou a Přibyslavic. Přicházejí sem poutníci spíš z Velkomeziřičíska, ale setkal jsem se zde s poutníky z jižních Čech. Jezdí sem také ze severu od Žďáru nad Sázavou i z jiných míst České republiky. Takže pouť už je známá v celé zemi.“

Dnes máme náboženskou svobodu, ale pro hodně lidí je pouť spíš příležitostí k světským radovánkám, nákupu laskomin a zaplnění žaludku bohatým obědem a pivem. Bohoslovec Jaroslav Mrňa to nevidí rád: „Protože si myslím, že lidé, kteří se oddávají světským radovánkám, často přicházejí o skutečnou radost – být na poutním místě, spojit se v modlitbě k Panně Marii, spojit se se všemi ostatními věřícími, kterých tady bývá okolo dvou tisícovek. Myslím si, že to co je dole, to světské, k tomu moc nepatří,“ uzavírá bohoslovec Jaroslav Mrňa s poukazem na náves, kde vládnou kolotoče, střelnice a jiné atrakce. Ale to už je úplně jiný příběh než ten o tom, co netínská pouť znamená pro katolické věřící.

autor: vpo
Spustit audio