Budou moct řidiči šlápnout v dálničních tunelech na plyn? Rychlost se možná zvýší až na 130 km/h

V dálničních tunelech by se mohlo jezdit stokilometrovou rychlostí. Výjimečně až 130. Podle informací Radiožurnálu o tom uvažuje Ředitelství silnic a dálnic. Jestli jsou tunely na vyšší dálniční rychlost připraveny, zjišťoval na dispečinku v Rudné u Prahy reportér Matěj Skalický.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Městský okruh v Praze, Lochkovský tunel

Městský okruh v Praze, Lochkovský tunel | Foto: Filip Jandourek

Řídicí centrum silničního okruhu kolem Prahy, tak zní celý název dispečinku, který spíš než dopravní centrum připomíná informační středisko z amerických akčních filmů.

Jenže tady nejde o špionáž, ale o bezpečnost. Dva technici a dva policisté mají oči úplně všude.

„Máme zde kamerový systém, kterým vidíme do všech tunelů. Pak jsou tu bezpečnostní kamery, kterými vidíme na propojky a SOS hlásky, které jsou v tunelu pro přivolání asistence nebo policie. Fyzicky je v tunelech kolem 200 kamer," popisuje technik Michal Hudec.

Přehrát

00:00 / 00:00

Budou moct řidiči šlápnout v dálničních tunelech na plyn? Rychlost se možná zvýší až na 130 km/h. Téma pro reportéra Matěje Skalického

Společně se díváme na desítky monitorů a obrazovek, na kterých jsou záběry z kamer a vedle nich složitá schémata ovládání ventilace, světel, teploměrů a tlakoměrů. Všechno tu řídí počítač.

„Je tady automatická detekce požáru, monitoring oxidu uhličitého a oxidu dusíku,“ vyjmenovává Hudec.

Důraz na maximální bezpečnost v dálničních tunelech potvrzuje i Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic. „Nejenom na silničním okruhu Prahy, ale pro všechny dálniční tunely v Česku platí, že jejich zabezpečení je na naprosté evropské špičce. Jednak díky tomu, že jsou poměrně mladé, nedávno postavené, jednak díky využitým technologiím," přibližuje Rýdl.

Maximální rychlost 100 až 130 km/h

Ředitelství silnic a dálnic tak podle informací Radiožurnálu uvažuje o tom, že by v tunelech dovolilo jet řidičům rychleji. Maximální povolená rychlost v dálničních tunelech delších než 500 metrů by se zvýšila na 100 kilometrů za hodinu.

Stovkou by tak řidiči mohli projet například tunelem Panenská na D8 nebo v Lochkovském a Komořanském tunelu na Pražském okruhu. V tunelech kratších než 500 metrů by se mohlo jezdit až 130. Řidiči by tak například nemuseli zpomalovat na D5 před tunelem Valík.

„Zatím se jedná skutečně o úvahu pouze na pracovní úrovni Ředitelství silnic a dálnic," potvrzuje plány Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.

Městský okruh v Praze, Lochkovský tunel | Foto: Filip Jandourek

Právě zmíněným tunelem Valík se mělo jezdit rychleji už před 10 lety, kdy tento první dálniční tunel v Česku silničáři otevřeli. Teď se o tom znovu uvažuje. „Kolegové na ŘSD vnímají věc tak, že na jedné straně máme důslednou kontrolu, posilujeme kamerové systémy v tunelech, na druhé straně bychom měli usilovat o komfort pro řidiče tam, kde je to možné. Ale je to opravdu na diskusi," dodává mluvčí ministerstva dopravy.

Tu povede Ředitelství silnic a dálnic nejen s ministerstvem dopravy, připomínky ale může mít podle zákona i ministerstvo vnitra. Otázku bezpečnosti řeší v dálničních tunelech také hasičský záchranný sbor a policie.

Police: zvýšení rychlostních limitů je rizikové

Hasiči nechtěli úvahy Ředitelství silnic a dálnic komentovat. Oproti tomu šéf dopravní policie Tomáš Lerch si myslí, že zvyšovat rychlost v dálničních tunelech není dobrý nápad.

Dálniční známky 2017: podívejte se, za kterých 111 km nově nebudete muset platit

Číst článek

„Jakékoli zvýšení rychlostních limitů považujeme za rizikové ve vztahu ke kratší reakční době řidiče, prodloužení brzdné dráhy a tunel jako takový je prostě rizikové místo. Tunel je sám o sobě nebezpečným úsekem pozemní komunikace a zvyšování rychlostního limitu považujeme za zbytečné zvyšování míry rizika vzniku dopravní nehody," vysvětluje Lerch.

V okolních zemích jezdí řidiči v dálničních tunelech o něco rychleji. V Rakousku a Německu až 100kilometrovou rychlostí. Na Slovensku standardně osmdesátkou, ale v naposledy otevřeném tunelu Šibenik se jezdí za normálních okolností také stovkou.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme