Po D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší projedou řidiči od večera bez omezení

Dalších devět kilometrů dálnice D1 má nový povrch. Modernizace mezi Lhotkou a Velkou Bíteší dnes končí, dělníci večer odstraní poslední značky a řidiči tady v obou směrech pojedou už normálně stotřicítkou. Nový povrch tady ovšem měl být už loni. Desítky milionů za zpoždění termínu ale Ředitelství silnic a dálnic zřejmě bude muset vymáhat soudně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1

Dálnice D1 | Foto: Michaela Vydrová

„Jsme přesvědčeni, že sankce nám náleží. Zhotovitel měl dokončit dílo dříve. A pokud se nedomluvíme, tak pak už zůstává skutečně soud,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

V čem je problém? Modernizace D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší začala v květnu 2013. Jenže už za pár týdnů stavební sdružení OHL ŽS Alpine Bau stáhlo své dělníky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody zpoždění i možnou soudní dohru modernizace úseku D1 rozebrala Eva Kézrová

„Na základě zkoušek, které jsme při rekonstrukci prováděli, jsme zjistili, že krajnice má výrazně menší únosnost, než předpokládala smluvní dokumentace,“ vysvětloval tehdejší zástupce společnosti Pavel Kočiš.

Léta dohadů

Podobné problémy, ovšem bez zastavení prací, řešili i na dalších modernizovaných úsecích. K Bíteši se dělníci vrátili až po třech měsících, další dva se dohadovaly vícepráce.

Z požadovaných 70 milionů dostali stavbaři 10, ale zároveň podle tehdejšího šéfa ŘSD Davida Čermáka zůstala sankce za nedodržení konečného termínu.

„V případě, kdy nebude dodrženo 62 týdnů uvedení do provozu, je tam půl milionu denně jako sankce. Pokud není stavba předána jako celek do 70 týdnů, tak je tam milion denně.“

Což je při zhruba pětiměsíčním zpoždění slušná částka. Jenže ředitelé se pak měnili, stejně jako ministři, odejit byl i Jan Kroupa, který měl na ŘSD modernizace na starosti.

A když se pak loni v prosinci vrátil, tentokrát na pozici nejvyšší, s překvapením zjistil, že existuje dodatek smlouvy, který dává stavební firmě šanci na dohodu: „Že budou konzultovat další kroky a zkusí najít shodné řešení.“

Zájem o smírné řešení

Stavební firma OHL ŽS už dříve ústy Taťány Pelíškové oznámila, že situaci nebude komentovat.

„Sdružení zhotovitelských firem má zájem na smírném řešení, které upřednostňuje před nákladným a zdlouhavým soudním řešením.“

Modernizace D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší je hotová. Stát měla zhruba 600 milionů korun. Definitivní účet budeme znát do půl roku.

Eva Kézrová, mkp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme