Řidiči si připlatí za povinné ručení, pojišťovny zdražují až o desítky procent

14. leden 2018
Zprávy z

Povinné ručení v Česku zdražuje. V některých případech až o desítky procent. Největší rozdíl poznají rizikové skupiny řidičů - tedy mladí lidé nebo šoféři, kteří často bourají. Za vyšší cenou stojí podle pojišťoven rostoucí náklady na pojistná plnění. Jen za poslední dva roky se suma zvedla na skoro 13 miliard korun. Vyplývá to z údajů České kanceláře pojistitelů.

Za povinné ručení platila paní Irena zhruba 3500 korun ročně. Přestože nepatří mezi rizikové řidiče a během roku najezdila přibližně stejný počet kilometrů jako dříve, pojišťovna jí povinné ručení navýšila o stovky korun.


„Přišel mi dopis, kde mě upozornili, že mi zdraží povinné ručení bez udání důvodů. Měla jsem možnost odstoupit od smlouvy. Já jsem si nejdřív porovnala konkurenční nabídky v online porovnávači, a když jsem si našla vhodnější nabídku, tak jsem zaslala výpověď,“ popsala.

Čtěte také

Přechodem k jiné společnosti Irena ušetřila, a to i v porovnání s původním pojistným. Nová pojišťovna jí totiž nabídla výhodnější podmínky, než měla doposud.

Dopisy upozorňující na vyšší cenu dostala do schránky už řada klientů.

Důvod zdražení? Roste plnění

Mluvčí společnosti Kooperativa Milan Káňa zdražení zdůvodňuje tím, že pojišťovny mnohdy za škody vyplatí víc, než vyberou na pojistném. „Pojistné plnění z povinného ručení neustále roste, a proto ceny budou muset růst,“ říká Káňa.

Pojišťovny ročně vyřídí více než čtvrt milionu škod z povinného ručení. Roste nejenom počet škod, ale také jejich hodnota, dodává analytik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička. „V oblasti škod na majetku - těch plechových škod - se jedná aktuálně o průměrnou výši škody 35 tisíc korun. Meziročně roste z důvodu zdražování ceny práce v autoservisu, dražších náhradních dílů a vůbec čím dál tím komplikovanější a sofistikovanější technologie u náhradních dílů.“

Čtěte také


Výrazněji si na povinném ručení připlatí i majitelé tahačů, autobusů nebo aktéři nehod a mladí šoféři, kteří zatím nemají s řízením dostatek zkušeností, doplňuje mluvčí Generali Pojišťovny Jan Marek. „Typicky jde o řidiče zhruba do třiceti let. Rozdíl v ceně povinného ručení proti ‚slušným‘ řidičům může být i v desítkách procent. Platí, že víc za povinné ručení budou platit právě ti, kteří více bourají.“

Posuzujeme 16 parametrů, říká Uniqa

Při tvorbě ceny u povinného ručení pojišťovny zohledňují hned několik faktorů, vysvětluje mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová. „Uniqa sleduje u každého klienta 16 parametrů - jsou to například obsah vozu, palivo, bydliště a věk klienta, škodní historie, počet škod za poslední roky a řada dalších.“

Vyšší pojistné platí zpravidla řidiči z velkých měst, kteří jezdí na naftu. Naopak ušetřit můžou lidé, kteří v autě převážejí děti nebo se pohybují převážně po dálnicích. Dálnice je totiž podle statistik nejbezpečnějším typem komunikace. Zároveň je ale podstatný i počet najetých kilometrů, připomíná mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

„Ten, kdo jich ročně ujede méně, tak zaplatí mnohem méně než ten, kdo tráví v autě hodiny a najíždí třeba 50 tisíc kilometrů ročně. Většina českých řidičů najede ročně do 15 tisíc kilometrů, takže pro ty je tato kalkulace atraktivní,“ říká Bálek.

Počet uzavřených pojistek v Česku roste. Povinné ručení má v současnosti skoro osm milionů vozidel.

autor: zus
Spustit audio