Spotřeba jídla v Česku roste. Každý člověk v průměru ročně spotřebuje 786 kilogramů potravin

10. prosinec 2017
Zprávy z

Češi jedí více masa, mléčných výrobků a méně chleba. Ukazují to ve čtvrtek zveřejněná data Českého statistického úřadu. Na každého obyvatele Česka loni připadlo 786 kilogramů spotřebovaných potravin, meziročně to bylo zhruba o dvě procenta víc.

Každý Čech spotřebuje denně více než dva kilogramy potravin. Statistiky sledují celkovou spotřebu potravin, ale nedokážou už odlišit, co skutečně sníme a co se vyhodí. Odpad přitom nevzniká jen doma, ale už při výrobě nebo během skladování, část jídla se zkazí také v obchodech.

Kolik potravin se zhruba vyhodí, už říká ředitel odboru statistiky zemědělství Českého statistického úřadu Jiří Hrbek. „Eurostat teď vykazuje zhruba 150 kilo na osobu a rok odpadů. A pokud se podíváte na jiné nadnárodní instituce, odhad je mezi 100 a 200 kilogramy na osobu a rok,“ řekl Hrbek. Reálně tedy sníme méně než dva kilogramy denně.

Statistici také představili srovnání nejen meziroční, ale i dlouhodobé změny jídelníčku. Za poslední čtvrtstoletí se tak třeba výrazně snížila spotřeba hovězího masa, naopak jsme začali jíst víc kuřecího. Roste také obliba zeleniny.

Meziročně pak třeba vzrostla spotřeba pšeničného pečiva o pět procent. Světlé pečivo tedy trochu vytlačuje klasický český chléb.

Máslo

Velkým tématem roku 2017 je cena másla. Český statistický úřad má sice zatím k dispozici jen údaje za rok 2016, prodeje přímo v obchodech ale sleduje analytická společnost Nielsen.

Ta nabídla přehled za 12 měsíců končících letošním říjnem a srovnala je se stejným obdobím předchozího roku. Lidé podle tohoto srovnání utratili meziročně za máslo o čtvrtinu více, ale jeho prodeje klesly zhruba o 16 procent.

Čtěte také

„Na místě je otázka, jestli spotřebitelé začínají nahrazovat máslo například margaríny nebo různými směsnými tuky. Můžeme potvrdit, že tato kategorie opravdu zaznamenala nárůst spotřeby, a to o deset procent,“ říká mluvčí Nielsenu Mária Hukelová.

Podle společnosti Nielsen lidé utratili meziročně o zhruba desetinu více například za mražené pizzy, podobný nárůst se týká třeba whisky.

Spustit audio