Stařičký Zetor ze Škrdlovic se podíval na alpský Grossglockner. Jako první český traktor

23. září 2016
Zprávy z

OBSAHUJE FOTOGALERII! Martin Havelka ze Škrdlovic na Žďársku má zajímavou zálibu – jezdí na luxusně opraveném traktoru. Je to Zetor 25 bez kabiny z roku 1962, jinými slovy první poválečný traktor v tehdejším Československu. Se svým modrým povozem byl v létě na březích Baltického moře v Polsku. Jeho poslední cesta vedla na alpský vrchol Grossglockner.

„Koupil jsem ho z pozůstalosti kousek od Prahy před nějakými šesti lety. Traktory se po válce vyráběly bez kabiny, chlapi byli tenkrát asi zocelenější než dneska. Nejdůležitější nebyl komfort, spíš aby to pracovalo,“ směje se dobrodruh Martin Havelka.

S traktorem jezdí na historické srazy těchto strojů. Jeden byl letos v létě na severu Polska. „Pravdou je, že zrovna přicházelo špatné počasí, a tak padesát kilometrů prší a padesát zase ne. Pořád jsem se musel převlékat.“

Čtěte také

Všichni to po cestě berou jako atrakci

Zetor 25 jede maximální rychlostí 36 km/hod. a Martin Havelka se nevyhýbá frekventovaným silnicím. „Nezaznamenal jsem žádnou negativní reakci. Kamioňáci třeba troubili, ale spíš palec nahoru. Je to taková exotika, atrakce.“

25 kilometrů velmi prudkého stoupání

Další setkání historických traktorů bylo v Rakousku na protějším kopci proti slavnému Grossglockneru. „Na vleku se přijelo pod horu a pak pětadvacet kilometrů stoupání víc než dvanáct procent. Když vybíráte některé ty serpentýny, a kolikrát tam nejsou ani svodidla a srázy třeba půl kilometru dlouhý. Kdyby to přestalo brzdit, tak proletíte,“ dodává odvážlivý traktorista s tím, že se stal prvním Čechem s českým traktorem, který vyjel nahoru.

autoři: mik , Hana Mikulincová
Spustit audio