2. svtov vlka

AKTUALIZACE TOHOTO WEBU JE UKONEN.
Tuto strnku jsme pesunuli do Archivu web Ro.
Uveden informace proto nemusej bt aktuln a nkter soubory mohou bt nedostupn.

2. světová válka v Technickém muzeu Sinsheim

Alexandr Pícha  13.04.2004 14:32
muzeum v Sinsheimu - Autor:Alexandr Pícha
muzeum v Sinsheimu
Autor:   Alexandr Pícha  

Jakkoliv výstižná kniha, fotografie ani film vám nepřiblíží ničivé zbraně 2. světové války tak, jako když si je přímo prohlédnete. Až když je vidíte na vlastní oči, pochopíte, s čím lidé před několika desetiletími zacházeli a scházeli, jak uvažovali tehdejší konstruktéři a jaké měli výrobní možnosti. Pocítíte zároveň, jak brutálním nástrojem je každá zbraň, ať jde o tříštivou pumu nebo "pouhý" bajonet s drážkou pro odtok krve. 

V Česku je jediná větší sbírka obrněné techniky, a to ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech u Prahy. Přestože je profesionálně spravovaná, není v ní zastoupena řada významných tanků z druhé světové války a navíc má nevýhodu v tom, že je pro veřejnost otevřena pouze od června do září. Další větší sbírky těžkých pozemních zbraní jsou nejblíže v Německu, zejména ve vojenských muzeích v Münsteru a Koblenzi. Velkým zážitkem nejen pro historiky je Technické muzeum v městečku Sinsheim nedaleko Mainheimu.

Technické muzeum Sinsheim

Sinsheimské muzeum je velmi rozsáhlé, pestré a jeho poctivá prohlídka vydá nejméně na celý den. Už zdálky vévodí muzeu velké nadzvukové dopravní letouny Concorde a TU-144, které jsou působivě zakotveny nad střechami velkých hal. Těžiště muzea tvoří ohromná sbírka mnohdy unikátních historických automobilů. Je zde vystavena i spousta dalších historických exponátů od letadel a lokomotiv po velké mechanické flašinety. Významnou součástí Technického muzea v Sinsheimu je poměrně reprezentativní sbírka německé, americké a částečně i sovětské tankové techniky z druhé světové války. Vojenská technika zabírá podle hrubého odhadu asi pětinu muzea. Desítky tanků a dalších obrněných vozidel jsou rozmístěny v jedné ze dvou ohromných hal i na prostranství pod širým nebem. Automobily, lokomotivy a další artefakty jsou vystaveny v obou halách a jejich přístavbách. Muzeum láká i svým 3D kinem a pro děti je mezi halami vybudováno velké hřiště s řadou prolézaček.

Určitou zvláštností soukromého muzea v Sinsheimu je to, že sbírka není zcela stabilní. Průběžně se v ní objevují nové exponáty, ale řada z nich také nenávratně mizí. Velká část vozidel totiž nepatří Technickému muzeu Sinsheim, ale jiným muzeím a hlavně soukromým sběratelům, kteří je sem pouze zapůjčují.

Spojenci ve válce

M4A1 Sherman s 76,2 kanónem a vzadu PzKpfw V Panther - Autor:Alexandr Pícha
M4A1 Sherman s 76,2 kanónem a vzadu PzKpfw V Panther
Autor:   Alexandr Pícha  

Ze spojenecké techniky jsou v Sinsheimu nejvíce zastoupeny americké tanky. Jejich výčet je poměrně reprezentativní, ze základních typů chybí jen některý z úspěšných stíhačů tanků. Ve sbírce samozřejmě nemůže chybět hlavní tahoun západních spojenců střední tank Sherman. V kryté hale technického muzea jsou dva Shermany, jeden se starším krátkým kanónem ráže 75 mm a druhý s výkonnějším delším dělem ráže 76,2 mm. Obě verze mají trochu vzácnější zakulacenou odlévanou korbu. Popiska u M4A1 Shermanu s kratším 75mm kanónem však chybně uvádí, že jde o typ M4A3, který měl hranatou svařovanou korbu. Tento exponát je zajímavý tím, že má na čele věže navařeno dodatečné pancéřování, kterým se Američané snažili vylepšit slabší pasivní ochranu Shermanů.

Na nekrytém prostranství jsou vystaveny další základní modely amerických tanků. V dobrém stavu je lehký M5A1 Stuart, který sloužil na všech bojištích hlavně k průzkumným účelům. Nenechte se zmást popiskou, která chybně uvádí, že jde o starší M3 Stuart, který však měl jiné čelo korby, zadní kryt motoru atd. O pár metrů dále je vystaven nejpokročilejší lehký tank 2. světové války M24 Chaffee. S těmito tanky mimo jiné osvobozovala 3. americká armáda Plzeň. M24 Chaffee bojovaly i proti sovětským tankům T-34/85 při obraně Jihokorejské republiky a v mnoha zemích světa sloužily až do začátku 80. let. Ve venkovní expozici je zastoupen i americký těžký tank M26 Pershing s dlouhým 90mm kanónem, s nimž Američané koncem války deklasovali v čelních soubojích i mohutně pancéřované německé Tigery. Vystavený exemplář amerického těžkého tanku je zatím v neutěšeném, zrezavělém stavu. Opodál stojí také torzo M26 Pershingu, na němž je vidět, jak vypadal jeho pancéřový korpus bez blatníků a dalších doplňků.

dalekonosná houfnice M40 Long Tom - Autor:Alexandr Pícha
dalekonosná houfnice M40 Long Tom
Autor:   Alexandr Pícha  

V otevřených prostorách sinsheimského muzea jsou i další zajímavé modifikace amerických tanků. Ve vstupní části expozice stojí samohybná houfnice M7 Priest ráže 105 mm. Tento užitečný bojový prostředek, vyráběný na podvozku Shermanu, sloužil spojencům ve velkých počtech v Pacifiku, v severní Africe a západní Evropě. Přezdívku "priest" (kněz) získal díky vyvýšenému stanovišti pro kulomet, které připomínalo kazatelnu. O několik desítek metrů dále stojí dvě vyprošťovací verze Shermanů s radlicí a s krátkou jeřábovou konstrukcí. Mohutným dojmem působí vystavená zrestaurovaná dalekonosná samohybná houfnice M40 Long Tom ráže 155 mm.

Je zajímavé, že v Technickém muzeu Sinsheim ani v dalších německých muzeích nejsou zastoupeny britské bitevní nebo pěchotní tanky. Možná je to důsledek toho, že při obsazování Německa hrála hlavní roli americká armáda, která nepoužívala méně vyspělou britskou obrněnou techniku. V dioramatu severoafrického bojiště je umístěn jen lehký pásový Bren-Carrier, který měl instalován těžký kulomet a sloužil k přepravě čtyř až pěti vojáků. Ve sbírce je samozřejmě zastoupen legendární lehký terénní automobil Jeep-Willys v situačním aranžmá. Na jeho kapotě je vycpaný divočák a na sedadlech sedí figuríny rozveselené americké osádky. V muzeu najdete i proslulé nákladní terénní vozy Dodge, motocykly Harley-Davidson a Indian, které v hojných počtech používala americká armáda.

sovětské samohybné útočné dělo SU-100 - Autor: Technické muzeum Sinsheim
sovětské samohybné útočné dělo SU-100
Autor:    Technické muzeum Sinsheim  

V menší míře je v Sinsheimu zastoupena i sovětská obrněná technika. Na venkovním prostranství i v kryté hale najdeme jeden z nejlepších tanků 2. světové války T-34/85 s delším kanónem ráže 85 mm. Starší verze T34/76 v Sinsheimu zastoupena není. Na nekrytém prostranství je vystaveno také samohybné dělo SU-100 vyráběné na podvozku tanku T-34. Zimní kamufláž samohybky je opatřena asi stylizovaným nápisem v azbuce "Ivan". Exempláře sovětských obrněnců jsou opatřeny velkými červenými hvězdami, které však Rudá armáda často nepoužívala. V kryté hale je také několik prvních verzí sovětských terénních automobilů GAZ 67B, které nápadně připomínají americké Jeepy. Modely prvních sovětských lehkých terénních automobilů byly vyráběny s licenčními motory Ford. Ve sbírce je i zrestaurovaná obojživelná verze GAZu.

Německo

V německém Technickém muzeu je pochopitelně věnován největší prostor německé válečné technice. Sinsheimská sbírka obsahuje řadu zajímavých obrněnců, ale ve srovnání s muzei v Koblenzi a Münsteru není řada základních tanků zcela kompletní. Chybějí zde ranné lehké tanky PzKpfw I, PzKpfw II, ale i těžké PzKpfw VI Tiger a PzKpfw VI B Königstiger z konce války. V muzeu byla dlouhodobě zapůjčena jen samohybná petardová houfnice Sturmtiger, které nacisté postavili na podvozku Tigeru jen 18 kusů. Tento obrněnec se už vrátil do domovského muzea Americké armády v marylandském Aberdeenu. I tak je však v Sinsheimu zastoupena plejáda významných i zajímavých německých pozemních zbraní z 2. světové války.

samohybné dělo Marder, které Němci stavěli na korbě československého LT-38 - Autor:Alexandr Pícha
samohybné dělo Marder, které Němci stavěli na korbě československého LT-38
Autor:   Alexandr Pícha  

Pokud vezmeme výčet německých obrněnců od nejlehčí kategorie, musíme začít hořkou pilulkou. V zimní kamufláži a s německými kříži stojí v kryté hale lehký československý tank LT 38, který nacisté přejmenovali na PzKpfw 38 (t). Po obsazení Československa tyto stroje v hojných počtech použili proti Francii a v prvním roce i na východní frontě. Dalším v "hmotnostní řadě" je lehčí střední tank PzKpfw III. V Sinsheimu je vystaven typ s krátkým 75mm kanónem, který používaly také první verze těžšího středního tanku PzKpfw IV. Tento tank nazývaný Panzer IV je v muzeu zastoupen v několika verzích, což odpovídá tomu, že šlo o nejpočetnější německý obrněnec vyráběný od začátku do konce války. Základní bojový tank Panzer IV je vystaven v poněkud nelichotivém stavu. Typ PzKpfw IV Ausf. H je zrestaurován, ale v jeho korbě je několik průstřelů. Zboku zeje velký otvor po průstřelu americkým 76,2mm kanónem, jehož projektil zdevastoval vnitřek tanku a oderval i dvě malá pojezdová kola. V čele korby Panzeru IV je zas několik průstřelů po amerických pěchotních protitankových zbraních. V další části expozice v kryté hale je poměrně vzácná verze protiletadlového "flaku" na podvozku PzKpfw IV. Ve sbírce je i mohutná samohybná houfnice Hummel s kanónem ráže 150 mm, také na podvozku Panzeru IV.

V Sinsheimu jsou zastoupena i proslulá samohybná útočná děla Sturmgeschütz III vyráběná na podvozku tanku Panzeru III. V sekci severoafrického bojiště stojí nejpočetnější pozdější verze StuGu III Ausf. G s odlévaným štítem kanónu Saukopfblende (prasečí hlava) s protitankovým kanónem ráže 75 mm. V zadní části první haly je však i vzácnější verze StuGu III s houfnicí ráže 105 mm. Pár metrů vedle stojí také legendární protiletadlový kanón Rheinmetall ráže 88 mm a německá polní děla.

děti i starci naverbovaní nacisty do Volksturmu stojí před samohybkou Hetzer - Autor:Alexandr Pícha
děti i starci naverbovaní nacisty do Volksturmu stojí před samohybkou Hetzer
Autor:   Alexandr Pícha  

Atraktivním exponátem sinsheimského muzea je i jeden z nejlepších tanků 2. světové války PzKpfw V Panther. V čele jeho korby chybí protipěchotní kulomet a na pancíři není ani různá drobná výbava jako nářadí, lopata apod. Tento stroj doplňuje i nejlepší německé samohybné útočné dělo Jagdpanther vyráběné v nevelkých počtech na podvozku Pantheru. Exponát vystavený na okraji panoramatu severoafrického bojiště má ustřelenou část krytu úložiště 88mm kanónu, rozstřelený pás a část pojezdového ústrojí. V neporušeném stavu jsou v Sinsheimu vystaveny dva exempláře rychlého útočného děla Hetzer. Popiska správně uvádí, že tento úspěšný obrněnec byl vyráběn na podvozku českého tanku LT 38 s motorem a převodovkou Praga. Na stejném podvozku našeho tanku byla vyráběna i nedaleko stojící samohybná houfnice Marder.

V hale jsou také vystaveny klasické stíhačky Messerschmidt 109 a Focke-Wulf 190, střední bombardéry Heinkel 111 a Junkers 88, dopravní Junkers 52 a pár dalších letadel. Návštěvník si je ale většinou nemůže dobře prohlédnout, protože jsou zavěšena nad exponáty pozemní techniky. Spojenecká letadla v sinsheimském muzeu nejsou. Mezi lehkou technikou jsou umístěny kolové i polopásové nákladní vozy a samozřejmě džíp v německém pojetí, lehký terénní automobil Kübelwagen, vyráběný na základě "lidového" Volkswagenu "brouk". Zastoupeny jsou i jeho obojživelné verze Schwimmwagen a armádní motocykly BMW. V jiné hale s osobními auty je vystavena Himlerova limuzína Mercedes 770 K s neprůstřelnými skly a hned vedle Hitlerův pancéřovaný kabriolet Mercedes 770 K. Namísto původních praporků s hákovými kříži je opatřen vlaječkami s logem muzea Sinsheim.

Mírový Sinsheim

poválečný americký křižník nižší střední třídy 1954 Ford Farlaine - Autor:Alexandr Pícha
poválečný americký křižník nižší střední třídy 1954 Ford Farlaine
Autor:   Alexandr Pícha  

Kdo z válečné techniky podlehne chmurným myšlenkám, může přijít na lepší náladu v dalších částech technického muzea. Hned ve vedlejší expozici je na evropské poměry unikátní sbírka desítek amerických snových osobních vozů z padesátých a šedesátých let. Překrásné křižníky silnic s velkými křídly a chromovými maskami jsou většinou profesionálně zrestaurované. Lahůdkou je první model dravého sporťáku Chevrolet Corvette z roku 1954, decentní Lincoln Continental model 1956 nebo Cadillac Eldorado model 1959, jehož zadní blatníkové ploutve dosahují až gotické výšky. K vzácným exponátům patří aerodynamický Cord 812 model 1936 se sklápěcími světly, Auburn Speedster nebo americký Duesenberg J, jehož sériové modely dosahovaly už začátkem třicátých let rychlosti kolem 200 km/h.

V protější hale muzea jsou vystaveny snad všechny vozy, které tvořily základní milníky vývoje automobilového průmyslu v Evropě i Americe, od proslulého Fordu T v klasické černé barvě přes první Volkswageny "Brouk" po "kachnu na kolech" Citroen 2CV. Nechybí ani luxusní Rolls Royce, ladný a dravý Jaguar E ani unikátní vozy Ferrari. Českého návštěvníka potěší jeden z prvních vozů Laurin a Klement nebo předválečná aerodynamická Tatra 87. Bohatá je i expozice sportovních vozů, která zahrnuje několik slavných formulí 1, ale i slavný raketový The Blue Flame, který v roce 1970 jako první pozemní automobil překonal rychlost 1000 km/h. V hale a jejím okolí jsou i lokomotivy, dopravní letadla a mnoho dalších exponátů.

Hodnocení vojenské expozice

DOBRÉ:
- v muzeu je početné zastoupení pozemní techniky spojenců a Německa
- většina exponátů je dobře zrestaurována
- muzeum poskytuje mnoho tematických oblastí i mimo vojenskou techniku
- personál je velmi vstřícný a většinou s dobrou znalostí angličtiny
- pro zabavení dětí je u hal dětský koutek
- v muzeu je samoobslužná restaurace
- před muzeem je velké bezplatné parkoviště
- v Sinsheimu a v přilehlých obcích je levnější ubytování než ve větších německých městech

HORŠÍ:
- řada vojenských vozidel je postavena příliš blízko u sebe
- chybí britská obrněná technika
- popisky jsou obecné, někdy nepřesné i s chybami
- letadla jsou zavěšena nad exponáty a příliš blízko u sebe

Kudy, kdy a za kolik do muzea v Sinsheimu

Technické muzeum Sinsheim je otevřeno celý rok každý den od 9:00 do 18:00. V roce 2004 činilo vstupné pro dospělého 11 EUR. Turniket si pamatuje počet vstupů do obou hal a po celkově čtvrtém se zablokuje. U pokladny vám však zpravidla bezplatně aktivují další vstupy.

Městečko Sinsheim leží asi 550 kilometrů od Prahy a cesta tam je velmi jednoduchá. Pokud jedeme od Plzně přes bývalý dálniční hraniční přechod Rozvadov, musíme se dát směrem na Norimberk. Od Amberku jedeme po dálnici A6 stále na Norimberk, a když ho mineme, pokračujeme směrem na Heilbronn. Poté co přejedeme odbočku na toto město, musíme už dávat pozor. Zanedlouho mineme sjezd na Bad-Rappenau a pak už se blíží sjezd do Sinsheimu. Muzeum leží přímo u dálnice A6 a je z ní vidět i jeho vysoký poutač.

poloha městečka Sinsheim - Autor: Technické muzeum Sinsheim
poloha městečka Sinsheim
Autor:    Technické muzeum Sinsheim  


 

Nachzte se

v tematickm okruhu: Tmata
na webu: 2. svtov vlka
v rubrice: Muzea

DÁLE V RUBRICE


Archiv

RSS  |  MAPA SERVERU  |  KARIRA  |  KONTAKTY  |  ENGLISH  (c) 2000 - 2019 esk rozhlas