Frankfurt 2015 - automobilky mají strach z hackerů

15. září 2015 15:23

Je to děsivá představa. Jedete se svým autem a najednou se na něj někdo zvenčí připojí a začne ovládat brzdy, pootočí volantem nebo přenastaví klimatizaci. Moderní auta jsou dnes totiž připojena na internet. Ostatně dvěma odborníkům se to na dálku poprvé a zatím naposledy povedlo u vozu Jeep Cherokee. Koncern Fiat Chrysler kvůli tomu musí nainstalovat nový software do milionu a čtyř set tisíc aut. Náš reportér Jan Říha na frankfurtském autosalonu zjišťoval, jak se automobilky proti hackerům brání.

Po krátkém průzkumu jsem zjistil, že výrobci aut se do téhle debaty zrovna nehrnou. V mnoha případech nechtějí nepříteli sdělovat, jakými zbraněmi proti němu bojují. Štěstí jsem měl na stánku Volkswagen, kde si se mnou do auta chráněného proti hackerům sedl specialista Radek Dolejší.

„To auto, ve kterém teď sedíme, to znamená funkce, které máme ve vozidle, to co vidíme na displeji a co můžeme ovládat hlasově, tak je tam víceméně jenom jednosměrný tok dat – směrem z internetu do auta. A to je zajištění k tomu, aby nebylo možné vozidlo žádným způsobem ovládat, pokud by se hacker tímto kanálem dostal do vozidla,“ popisuje Radek Dolejší.

Interiér Audi (ilustrační foto)

Musí se to oddělit

Účinnou ochranou je tedy přísné oddělení řízení auta a připojení k internetu. To na stánku Audi potvrdil šéf jeho českého zastoupení Tomáš Velek. „Veškeré softwarové a hardwarové řešení od sebe oddělují funkce infotainmentu, tedy ty, kdy se vůz spojuje za účelem získání dopravní informace, za účelem stažení hudby. To máme oddělené od funkcí, které ovládají vlastní řízení a ovládání vozu.“

Čtěte také

Ono se řekne oddělit, ale jak? Vždyť už dnes mohu přes telefon sám ovládat některé funkce svého auta. Vysvětluje opět Radek Dolejší.

„V tuto chvíli je třeba možné na dálku spouštět topení, klimatizace, zkontrolovat si, kde auto stojí, jestli je v pořádku nabití akumulátoru. Vozidlo komunikuje přes GSM síť a využívá vlastní SIM kartu, kde je Volkswagen zároveň také evropským operátorem právě pro svoje vozidla, pro svoje datové služby. Používá svoji speciální zabezpečovací technologii pro přístup do vozidel.“

Interiér Kia Sportage (ilustrační foto)

Takže automobilky jsou kvůli bezpečnosti svých vozů proti vniknutí hackery do ovládání vozu už i mobilními operátory.

autor: jař
Spustit audio