Frankfurt 2015 - Bezpečnostní technologie

15. září 2015 11:52

Kromě mnoha premiér nových generací hlavně německých aut jako jsou Opel Astra, Audi A4 nebo Volkswagen Tiguan ukazuje frankfurtský autosalon také automobilovou budoucnost a technologie, které mají snížit počet dopravních nehod. Průhledný kamion nebo neviditelný přívěs za autem, promítání informací na sklo jako ve stíhačce i "druhé" oči řidiče na masce auta.

Bezpečnostní technologie už se netýkají pouze osobních aut. Nahlas se tady mluví třeba o projektu takzvaného průhledného kamionu, na kterém pod názvem Safety truck pracuje společnost Samsung. Představte si, že před vámi jede velký kamion, přes který nevidíte, takže jeho předjetí je vysloveně nebezpečné. Ale když takový kamion bude mít místo zadních dveří velkou obrazovku, na které se promítá situace před ním, bude předjížděcí manévr mnohem bezpečnější. Samsung už systém s úspěchem testoval v Argentině a čeká se na jeho schválení pro běžný provoz.

Průhledný přívěs

Průhledný přívěs

S podobným systémem nazvaným "Transparent Trailer" přichází i značka Land Rover. Ta vyvíjí koncept průhledného přívěsu za vozem, který odstraní všechny mrtvé úhly při pohledu do zpětného zrcátka. Systém využívá standardní couvací kameru a bezdrátové digitální kamery umístěné na zádi karavanu nebo přívěsu. Obrazy z obou kamer jsou následně počítačově spojeny a ve zpětném zrcátku vytváří dojem, že přívěs za vozem je průhledný, takže jsou vidět vozy, které se blíží zezadu.

Safety Truck společnosti Samsung

Ve Frankfurtu se nahlas mluví také o přebytku informací pro řidiče moderních aut.Ti se často doslova utápějí v informacích. K těm tradičním přibyly rádci správného rychlostního stupně, ukazatele, jak ekologicky jedete, nebo dopravní informace zobrazující se na displeji mezi budíky rychloměru a otáčkoměru. Proto se konstruktéři snaží zase vrátit oči řidiče před auto na vozovku takzvanými Head up displeji (pod zkratkou HUD) známými ze stíhacích letadel. Nejdůležitější informace jsou přes ně promítány na sklo před řidiče.

Takové displeje už dnes nabízí řada výrobců aut ve svých dražších modelech. Jenže podle nejnovější studie kanadské univerzity mohou projekční displeje vést k příliš velkému rozptýlení řidičů a následné ztrátě soustředění v krizových situacích. Řidiči totiž musí rozdělit svou pozornost mezi sledování silnice a interpretaci důvodu varování na skle. Jednoduše řečeno ztrácí rychlou schopnost rozlišit varování na hrozící nebezpečí od obecných informací zobrazujících se přes Head up displeje.

Ford uvádí na trh technologii, jež může pomoci zabránit nehodě

Pohled za roh

S bezpečnostní "vychytávkou", která pomůže snížit počet nehod přichází s ní Ford. Jde o technologii, která vidí díky kameře v přední masce za roh. Sleduje prostor před autem v úhlu 180°, což pomáhá eliminovat přehlédnutí vozu zprava nebo zleva třeba při vyjíždění z řady zaparkovaných aut. Kamera, která má svůj ostřikovač, aby byla stále čistá, se zapíná tlačítkem na palubní desce a její obraz se přenáší na osmipalcovou dotykovou obrazovku.

autor: jař
Spustit audio