Podrobné informace - Škoda Fabia Combi II

11. září 2007 08:00

Na základě hatchbacku Fabia, který byl úspěšně představen letos na jaře, vnáší do segmentu malých kombi novou dimenzi. S nabídkou vysokého komfortu, jedinečné prostornosti a tvarově propracovaných řešení určuje nové hodnoty pro tuto třídu vozů.

Základní objem zavazadlového prostoru tak činí úctyhodných 480 litrů. S těmito hodnotami vede nová Fabia Combi zcela jasně nad svými konkurenty, a poráží dokonce i vozy o dvě třídy výš. Navíc nabízí i nejdelší zavazadlový prostor ve svém segmentu - mezi pátými dveřmi a opěradly zadních sedadel je vzdálenost 959 mm.

Tvarem karoserie se Fabia Combi jednoznačně řadí do rodiny Fabia. Vpředu zdobí nejmladší přírůstek do rodiny vozů Škoda atraktivní tvář sesterské modelové řady - Fabia hatchback. Výrazné světlomety, trojrozměrně provedená maska chladiče a kapota ze zřetelnými konturami, jejíž střed je šípovitě střižen směrem k logu Škoda a jejíž boky splývají do propracovaných blatníků, dodávají modelu Fabia navýsost jasné a výrazné charakteristické rysy.

Čelní sklo je poměrně strmé, což umožňuje lepší výhled a snižuje zahřívání interiéru za slunečného počasí. Střecha se směrem vzad elegantně sklání dolů, aniž by ubírala cenné místo v zavazadlovém prostoru. Plynule ústí do D-sloupků, které záď vozu stylově a decentně zakončují. Nová Fabia Combi nezapírá svůj původ. Nese sebevědomě geny svého předchůdce a cituje jeho tvar zdařile zakulacenou zádí a širokým zadním oknem, slibujícím dobrý výhled vzad

Přední pohled

Stejně jako Škoda Roomster a Fabia hatchback je i Fabia Combi nositelem charakteristicky klínovitého vzhledu, pro který je typická směrem dozadu se zužující linie oken. To jí propůjčuje velmi dynamický vzhled, neboť boční okno mezi C- a D-sloupkem horizontální linii oken ještě prodlužuje. Přestože je nová generace o 46 mm vyšší než první Fabia Combi, nepůsobí vůbec těžkopádně. Stabilní boky a hrana ve dveřích plochy opticky rozdělují a tím siluetu opticky zužují. Navíc dlouhá záď vůz prodlužuje a zeštíhluje.

Interiér

V porovnání s předchozím modelem Fabie Combi vzrostla kapacita zavazadlového prostoru o 54 l na 480 l při nesklopených opěradlech zadních sedadel. Pokud se sedáky a opěradla sklopí vpřed, vznikne nákladový prostor o objemu 1460 l. To je o 235 l více než v předchozí generaci, což staví nový model Fabia Combi do role konkurenta vozů střední třídy. Dalším plusem je velice jednoduché ovládání sklápěcího mechanismu sedadel. V souladu s přesvědčivým objemem zavazadlového prostoru je vynikající i hodnota užitečného zatížení. Nezávisle na motorizaci činí dle výbavové verze až 515 kg.

Palubní deska

Nabídka je okořeněna také mnoha užitečnými detaily, které modelu Fabia Combi dodávají to, co si Škoda Auto zvolila jako své motto - je simply clever, tedy jednoduše chytrá. Dveře zavazadlového prostoru se vyklápějí vysoko vzhůru, a zabraňují tak nechtěným bolestivým setkáním s hlavami uživatelů. Zavazadlový prostor je zakryt polosamočinným roletovým krytem, který se automaticky zavře po lehkém dotyku ruky, což velmi usnadňuje nakládání zavazadel do kufru. Pro zajištění nákladu v kufru jsou v nabídce zádržné systémy. Pořádek v zavazadlovém prostoru umožní udržet variabilní odkládací schránky, které lze upevnit téměř jedním pohybem ruky.

Velikost prostoru pro cestující dělá z nového vozu Fabia Combi nejlepší automobil ve své třídě. Prostor pro posádku vpředu i vzadu je opravdu velkorysý a přitom interiér odpovídá modelu Fabia s karoserií hatchback. Pokud jde o jednoduchost obsluhy, Fabia Combi v ničem nezaostává za svou sestrou s karoserií hatchback. Multifunkční modul vlevo od volantu ulehčuje při odpovídající výbavě obsluhu audiosoupravy nebo telefonu.

Zadní sedadla

Fabia Combi nabízí vedle mnoha odkládacích prostor dvojitou odkládací schránku před spolujezdcem, dostatek prostoru na drobnosti, držák na 1,5litrové PET láhve, schránku na brýle ve stropě nebo kapsy na zadních stranách předních opěradel.

Za volantem si jednoduše najdete ideální pozici, když si ho můžete nastavit v příčném i podélném směru. Sedadla jsou pohodlná, vysoká opěradla předních sedadel podpírají lopatky, což přispívá k uvolněnému držení těla a tvarovaný sedák poskytuje dostatečnou boční oporu.

Interiér lze sladit velice individuálně pomocí devíti různých potahů sedadel a designu přístrojové desky, středového panelu a výplní, které se liší v závislosti na zvoleném stupni výbavy. Čtyři stupně výbavy - Classic, Ambiente, Sport a Elegance - je možné velice pečlivě přizpůsobit nejrůznějším přáním řidiče.

Kufr

Ke standardní výbavě každého modelu Fabia Combi patří:
- krycí roleta zavazadlového prostoru
- příprava pro střešní nosič
- zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

Úroveň výbavy Classic kromě toho nabízí:
- airbag řidiče a spolujezdce
- boční airbagy
- ABS s MSR a brzdovým asistentem Dual Rate
- čtyřramenný volant nastavitelný výškově i podélně

Palubní deska

Ve výbavě Ambiente je navíc:
- multifunkční ukazatel (palubní počítač)
- zadní sedadla sklopná a dělená (60 : 40)
- centrální zamykání, systém SAFE
- příprava pro rádio se čtyřmi reproduktory vpředu
- paket Overhead I (čtyři sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, make-upová zrcátka ve slunečních clonách)
- elektrické ovládání oken vpředu
- vnější zpětná zrcátka a kliky dveří lakované v barvě vozu
- přístrojová deska v různých designech
- hlavice řadicí páky, rámeček řadicí páky, vnitřní kliky dveří, dveřní madla, rámečky přívodu vzduchu do interiéru, pojistné tlačítko ruční brzdy ve stříbrném provedení
- odkládací schránka v horní a spodní části přístrojové desky u spolujezdce - uzavřená
- odkládací kapsy na zadní straně předních opěradel

Zadní sedadla

Výbava Sport navíc zahrnuje:
- přední mlhové světlomety
- tříramenný volant
- projektorové halogenové světlomety
- schránku na brýle
- výškově nastavitelné sedadlo řidiče
- tónovaná skla
- malý kožený paket
- černé boční ochranné lišty dveří

Kola v kufru

Se špičkovou výbavou Elegance má Fabia Combi kromě toho ještě:
- nastavitelnou loketní opěru mezi předními sedadly s odkládacím prostorem
- vkládané tkané koberce
- dálkové ovládání centrálního zamykání se sklopným klíčkem
- klimatizaci Climatic s automatickou regulací
- výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce
- elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka
- paket Overhead II (Overhead I + čtecí lampička nad zadními sedadly uprostřed)
- šedý pruh na čelním skle
- kola z lehké slitiny 6,0J × 14 " - ATIK (6,0J × 15 " - ANTARES pro 1,9 TDI PD/77 kW)

Kufr

S dalšími praktickými výbavami lze vůz Fabia Combi individualizovat ještě výrazněji. K dispozici jsou mimo jiné tyto položky:
- podélný střešní nosič v černé nebo stříbrné barvě
- síťový program (sada sítí v zavazadlovém prostoru)
- vysouvací dělicí síť
- držák na dvě kola v zavazadlovém prostoru
- hlavové airbagy
- deaktivace airbagu spolujezdce
- ESP,
- TPM (Tyre Pressure Monitoring) - sledování tlaku v pneumatikách
- mlhové světlomety s funkcí Corner
- projektorové halogenové světlomety s natáčením
- elektronicky řízená klimatizace Climatronic
- tempomat
- audiosystém Beat nebo Dance
- navigační systém s dynamickým modulem (TMC)
- elektrické ovládání oken vzadu
- příprava pro telefon GSM II s technologií Bluetooth

Sklopené zadní sedadlo

Bezpečnost

Pro nový model Fabia Combi je stejně jako pro krátkou verzi Fabia charakteristická vysoká míra aktivní i pasivní bezpečnosti. Díky moderním bezpečnostním systémům nechrání pouze posádku, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Protiblokovací systém ABS se v členských zemích EU dodává vždy ve standardní výbavě, ve všech ostatních zemích patří u motorizací 1,9 TDI PD/77 kW a 1,4 TDI PD DPF/59 kW do základní výbavy takzvaného světového modelu. Kromě toho Škoda Auto nabízí stabilizační program ESP jako volitelnou výbavu pro všechny motorizace.

Boční pohled

U nejsilnější benzinové verze 1,6 16V s automatickou převodovkou patří ESP do standardní výbavy. Samozřejmostí je také omezovač brzdného účinku motoru MSR, který brání prokluzu kol při brzdění motorem, a mechanický brzdový asistent DualRate, který při prudkém brzdění vyvine maximální tlak v brzdové soustavě, což podstatně zkrátí brzdnou dráhu.

K dispozici je také regulace prokluzu kol ASR, která zamezuje protáčení hnaných kol na kluzkém povrchu. Tím zůstává zachována trakce na hranici tření. EDS (Elektronische Differenzialsperre - elektronická uzávěrka diferenciálu) je automaticky dodávána s ESP. Volitelně je pro model Fabia k dispozici také systém kontroly tlaku v pneumatikách TPM (Tyre Pressure Monitoring), který případný pokles tlaku řidiči okamžitě oznámí.

Zadní pohled

Bezpečnost zvyšuje i osvětlení. K dispozici jsou jednak projektorové halogenové světlomety s natáčením, které podstatně lépe osvětlují vozovku a dříve upozorní řidiče na případné překážky. Fabia Combi může být rovněž vybavena předními mlhovými světlomety s "Corner" funkcí. Ta v závislosti na směru odbočování aktivuje levý nebo pravý mlhový světlomet, jehož široký světelný kužel osvítí prostor vedle vozidla v úhlu zhruba 60 stupňů. Tak budou dříve viditelní nejen chodci a cyklisté, ale do zorného pole řidiče se dostanou i vysoké obrubníky nebo patníky. Funkce Corner je aktivní až do rychlosti 40 km/h.

V novém modelu Fabia Combi je možné umístit celkem šest airbagů. Vedle dvou čelních airbagů chrání posádku při bočním nárazu i boční airbagy. Jako volitelná výbava jsou kromě toho nabízeny hlavové airbagy. Tyto vzduchové polštáře se v případě bočního nárazu rozvinou jako záclona podél okna, a zamezí tak kontaktu hlavy s tvrdým okenním sklem nebo s B-sloupkem. Airbag spolujezdce lze na přání vypnout.

Design karoserie

Zadní sedadla mají ukotvení Isofix pro dětské sedačky a zároveň jsou připravena na upevnění dětské sedačky pásem Top-Tether, který tak navíc nabízí třetí, horní upevňovací bod. Tím je omezen pohyb opěradla dětské sedačky vpřed při případném čelním nárazu.

Nová Fabia Combi s rezervou splňuje požadavky na ochranu chodců. Kapota a přední nárazník se při případném nárazu zdeformují a energii nárazu pohltí, čímž se snižuje riziko zranění chodců.

Motory

Zadní pohled

Paleta motorů modelu Fabia Combi je téměř identická s nabídkou modelu hatchback. V nabídce není pouze benzinový motor o výkonu 44 kW (60 k), základní pohonnou jednotkou je tedy motor 1,2 12V HTP o výkonu 51 kW (70 k).

Pro model Fabia Combi je tedy možno volit z nabídky šesti motorů, tří benzinových a tří naftových, jejichž výkonové spektrum sahá od 51 kW (70 k) do 77 kW (105 k). Žádný z agregátů není vázán na určitý stupeň výbavy. Stejně jako u modelu Fabia lze kombinovat špičkovou výbavu se základním motorem nebo základní výbavu s nejsilnějšími agregáty. Benzinové motory jsou konstruovány pro provoz na bezolovnatý benzin s 95 oktany, lze však bez problémů používat i bezolovnatý benzin s 91 oktany. V tomto případě se nepatrně sníží výkon. Všechny motory mají emise podstatně pod mezními hranicemi normy EU 4. Pro oba naftové motory 1,4 TDI PD DPF/59 kW a 1,9 TDI PD DPF/77 kW lze kromě toho objednat i filtr pevných částic.

51 kW (70 k) nabízí tříválec 1,2 12V HTP, vybavený v každém spalovacím prostoru čtyřmi ventily a poskytující maximální točivý moment 112 Nm při pouhých 3000 otáčkách za minutu. Tento hospodárně pracující agregát spotřebuje pouhých 5,9 l benzinu na 100 km, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 15,1 s a maximální rychlostí činí 164 km/h.

Design karoserie

Velmi klidný chod a nízká hladina hluku jsou hlavní znaky benzinového motoru o objemu 1,4 l a výkonu 63 kW (86 k). Kultivovaný agregát dosahuje svého poměrně vysokého točivého momentu 132 Nm při pouhých 3800 otáčkách za minutu. Uděluje vozu Fabia Combi maximální rychlost 175 km/h a z 0 na 100 km/h ho zrychlí za 12,7 s. Jeho spotřeba činí 6,5 l benzinu na 100 km.

Nejsilnější benzinový motor je nový hliníkový agregát o objemu 1,6 l a výkonu 77 kW (105 k). Přesvědčuje svým točivým momentem 153 Nm, taktéž při 3800 otáčkách za minutu, a na 100 km spotřebuje 6,9 l benzinu. Nový model Fabia Combi zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,4 s, při maximální rychlosti ukazuje tachometr 192 km/h.

Hospodárné tříválcové motory TDI o objemu 1,4 l se nabízí s výkony 51 kW a 59 kW (70 k a 80 k), jako volitelná výbava je pro silnější verzi z tohoto dua k dispozici i filtr pevných částic. S emisemi 127 g, resp. 120 g CO2 na kilometr tyto motory s rezervou splňují limit ve výši 140 g/km, který má být dosažen v roce 2008 v rámci vlastního závazku ACEA. Výborné hodnoty spotřeby 4,8 l, resp. 4,6 l nafty na 100 km jsou dosahovány díky vynikajícímu maximálnímu točivému momentu obou naftových motorů - 155 Nm a 195 Nm - v širokém rozsahu otáček. Oba tříválcové agregáty zaručují dobré zrychlení a silný zátah při předjíždění. Maximální rychlosti těchto verzí činí 164 km/h a 173 km/h.

Boční pohled

Nejsilnější naftový motor v nabídce s objemem 1,9 l a výkonem 77 kW (105 k) je čtyřválec s vyrovnaným chodem, který se na přání nabízí i s filtrem pevných částic. Jeho maximální točivý moment 240 Nm je k dispozici už od 1800 otáček za minutu a je v širokém rozsahu otáček konstantní. To zajišťuje výbornou pružnost a vynikající zrychlení. Jeho spotřeba pouhých 4,9 l nafty na 100 km je příkladná, vysoký výkon umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 11 s a maximálně je možno dosáhnout rychlosti 191 km/h.

Všechny motory se na přání nabízí s prodlouženým intervalem údržby (WIV). Tento systém umožňuje ujet až 30 000 km, než ukazatel na přístrojovém panelu vyzve řidiče k návštěvě servisu. Čidla pro určení okamžiku servisu stále sledují údaje o teplotě oleje, počtu otáček, profilu jízdy a trati. Z nich počítač vypočítává ideální okamžik pro údržbu.

Přední pohled

Všechny modely Fabia Combi jsou vybaveny ručně řazenou pětistupňovou převodovkou, která vyniká precizně navrženou kulisou řazení téměř vylučující chyby při změně převodových stupňů. Ideálně tvarovaná hlavice krátké řadicí páky padne dobře do ruky a její dráhy jsou příjemně krátké. Volitelně lze k nejsilnějšímu benzinovému motoru vybrat také šestistupňovou automatickou převodovku. Vedle obvyklých funkcí je tato převodovka vybavena režimem Tiptronic, který umožňuje sekvenční, ruční volbu jednotlivých převodových stupňů.

Podvozek

Podlaha a zavěšení kol modelu Fabia Combi jsou totožné s řešením použitým v modelu Fabia. Výhody jejich moderní a robustní konstrukce se v případě karoserie kombi projeví naplno. Přední kola jsou vedena osvědčenými vzpěrami McPherson, které zaručují přesné natáčení a výborné jízdní vlastnosti při průjezdu zatáček. Třídílný pomocný rám vpředu slouží podvozku jako základna pro upevnění nápravy, což podstatně snižuje vibrace a hlučnost. Zadní kliková náprava s příčnou torzní tyčí představuje optimální řešení pro vůz s karoserií kombi. Má nízkou hmotnost, čímž umožňuje vyšší užitečné zatížení. Plochá konstrukce zadní nápravy umožnilo vytvořit nízkou a rovnou podlahu zavazadlového prostoru. Nakládání proto nepřekážejí žádné rohy ani hrany a snadnější manipulaci se zavazadly usnadňuje nízká nakládací hrana ležící 637 mm nad vozovkou.

Přední pohled

Z konstrukčního hlediska je nová Fabia Combi mírně nedotáčivá. To vozu dodává vysokou stabilitu v zatáčkách a bezpečnost. Sériový elektrohydraulický posilovač řízení podává řidiči ve všech jízdních situacích dobrou zpětnou vazbu o vlastnostech vozovky a trakčních podmínkách. Elektrohydraulické řízení kromě toho snižuje spotřebu paliva, protože čerpadlo pracuje pouze tehdy, kdy je účinek posilovače skutečně zapotřebí. Při přímé jízdě je vypnuto, celý výkon motoru se tedy využívá k pohonu. Při parkování je k dispozici maximální podpora řízení. S poloměrem otáčení menším než deset metrů patří nová Škoda opět k nejobratnějším vozům své třídy.

Po oficiálním přestavení Fabie Combi II. generace byla stanovena základní cena pro český trh - 285 900 korun. Základní cena pro německý trh je 10740 EUR - v přepočtu přibližně 290 000 korun.

Boční pohled
autoři: Škoda Auto , onj
Spustit audio