Systémy pomáhající řidičům i v malých autech

3. říjen 2014 12:45

Cílem automobilky Volvo je, aby v roce 2020 v jejích autech nikdo nezemřel. Mercedes zase prohlásil, že v tom roce vyšle na silnice auto, které bude řídit samo. Automobilky vybavují svá auta stále více elektronickými systémy, které snižují riziko nehody. ABS – tedy antiblokovací systém brzd nebo ESP – systém jízdní stability, jsou už naprosto běžné. Ale na autosalonu v Paříži se ukazuje, že nejmodernější systémy zabraňujícím nehodám už nejsou výsadou jen luxusních a drahých aut.

I malá auta jakým je třetí generace Škody Fabie, už jsou vybavena systémy, které byly před několika málo lety doménou několikanásobně dražších aut. Například systém bdělosti řidiče představil Mercedes před 5 lety. Dnes ho můžeme mít i ve Fabii. Nehodám v městských kolonách zase zabraňuje systém nouzové brzdy. Zkrátka pokrok nelze zastavit, o čemž svědčí svým vybavením i nová generace Opelu Corsa.

Čtěte také

„Sledování mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, radarový tempomat, prostě všechny technologie, které už jsou známé z insignie nebo z astry, teď dostává i corsa,“ popisuje Martin Hejral z Opelu a Martin Linhart z Fordu zase přidává pomocníka, kterým se mohou chlubit focusy nebo nový S-max.

„Cross Traffic Alert, to znamená upozornění, když vycouváváte do frekventované ulice a nevidíte auta, která přijíždějí. Systém v S-maxu vás na ně sám upozorní. Je to velice jednoduché, jsou tam nějaké ultrazvukové senzory a radary. Zařadíte zpátečku, a když něco přijíždí, tak to vydá akustický signál a napíše vám to na velkém displeji, že něco jede zleva,“ upozorňuje Martin Linhart.

Řídí za vás

Anebo také zprava. Mercedes už loni představil ve Frankfurtu luxusní třídu S tak prošpikovanou elektronikou, že se obejde bez řidiče. Mimo jiné jako první jejich auto dokáže rozpoznat, že se blíží auto z vedlejší silnice a případné nehodě zabránit. Při nárazu zezadu zase dokáže snížit následky nehody, protože samo pozná, že řidič za vámi vás přehlédl. Novou technologii tady v Paříži představuje i Volvo.

„Nyní používáme úplně novou radarovou technologii v kombinaci s kamerou s vysokým rozlišením, která už je ve standardní základní výbavě. Nachází se pod čelním sklem za oblastí zpětného zrcátka,“ popisuje Martin Mazari z Volva, které mimochodem jako první světu přineslo dnes už běžné hlídání mrtvého úhlu. Nyní jejich nová XC 90 dokáže vyřešit další nebezpečnou situaci.

Čtěte také

„Takzvaný Intersection Braking, což je v podstatě systém zabrzdění v křižovatce. XC 90 je první vůz na světě, který toto představuje a je to v podstatě o tom, že když chcete odbočit doleva a protijedoucí vozidlo nezastaví a nedá vám přednost anebo vy ho přehlédnete, tak XC 90, která má třikrát rychlejší reakční dobu než člověk, to neudělá a stoupne vám vší silou na brzdu, abyste mu tam ten čumák nestrčili.“ Během několika málo let se i tyto, a určitě i další systémy, stanou běžnou součástí každodenního řidičova života i v těch nejmenších autech.

autor: pgj
Spustit audio