Ženeva 2016: Vymyslet to správné jméno pro auto je dřina

4. březen 2016 12:40

Jména aut jsou celkem věda. Automobilky kvůli nim zaměstnávají speciální týmy. Přesto jsou situace, kdy výrobci aut hledají pro už pojmenované modely nový název. Například indická TATA nedávno musela kvůli známému viru přejmenovat nový model ZIKA na TIAGO. Přitom podle automobilky vzniklo jméno zkratkou dvou slov Zippy - Car, tedy energické auto. V České republice řešila problém se jménem vozu automobilka Ford, konkrétně s modelem SportKa.

„Pamatuju si, když Ford přišel s modelem SportKa, tak státní loterijní organizace s tím nebyla úplně spokojená. Snažila se donutit Ford, aby toto jméno pro český trh nepoužíval,“ říká na ženevském autosalonu Martin Peleška z Českého zastoupení Toyoty, který tehdy u konkurenční automobilky Ford Pracoval. Ford nakonec svoje auto přejmenovat nemusel.

Logo

Jméno auta začne žít už s prvním kódovým označením od techniků. Potom se vymýšlí pracovní název. „Někdy se stane, že název konceptu přežije až úplně do té finální verze, protože se s tím všichni sžijí, což je i náš případ u nového modelu C-HR, který vznikl s tímto jménem jako C segment Coupé High Rider.“

Čtěte také

Podle Martina Hejrala z Opelu v každé automobilce vybírá jména vozidel speciální tým lidí. „Nejdůležitější částí práce tohoto týmu je nejen vymyslet nějaký pěkný nový název, ale velmi pečlivě kontrolovat, zda tento název neevokuje nějaké negativní konotace.“ Například Mazda v roce 1999 pojmenovala jedno ze svých aut názvem Laputa, když se podíváte do španělského slovníku, tak zjistíte, že jde o vulgární výraz.

Každý má svůj styl

Některé automobilky označují své vozy číselnou řadou, jako třeba BMW. Opel zase často pojmenovává modely slovy ženského rodu. „Všechno se mění a také Opel udělal relativně nedávno poměrně zásadní krok, kdy minimodel, který se zatím prodává jenom v západní Evropě, pojmenoval Karl, což je mužské jméno,“ říká Hejral.

Opel Karl

Automobilka má pro jedno auto většinou hned několik názvů, některé ani nepoužije. Přesto si je nechá zaregistrovat. Nejen, že pak má vlastní databázi jmen, ale hlavně si je chrání před konkurencí.

autor: hbc
Spustit audio