Cestování po zemích: Bulharsko

27. červenec 2007 13:27

V pondělí jsme se s Evou Kézrovou podívali do slunného Řecka, ve středu tradičně do Chorvatska a dnes se s Ondřejem Jánoškou podíváme do Bulharska. Tamní přímořská letoviska se stávají stále více oblíbenými mezi českými turisty a díky zlepšujícímu se stavu silnic jsou také dostupnější autem. Takže tady je pár rad před cestou?

A začneme hned tou nejdůležitější radou. Abyste nedostali pokutu hned za hranicemi, řekneme si, na co se policie při kontrolách nejvíc zaměřuje.

"Bulharská dopravní policie je velmi aktivní. Především se zaměřuje na rychlost a na předjíždění. Málokdy jsou vidět v civilních autech, ale přesto jsou většinou dobře schovaní. Dodržování rychlosti se měří převážně ručními radary, takže platí, že oni vidí dřív vás, než vy vidíte je. Češi jsou ale jednou z nejvíc oblíbených národností v Bulharsku a z toho důvodu je možné doufat ve vstřícnost. Navíc, zatím nebyla provedena reforma policejního sazebníku, takže tresty jsou o něco nižší než u nás."

Tím vás ale nechceme nabádat k porušování dopravních předpisů, protože v některých případech jsou pokuty extrémně vysoké. Například za jízdu na červenou můžete zaplatit 800 korun ale také 28 000 korun. Stejná situace je i v případě překročení povolené rychlosti - pokuta se pohybuje od 550 korun až 28 000 korun, tedy 1000 Eur. Takže raději nespoléhejte na to, že Češi patří mezi oblíbené národy v Bulharsku. Když jsem se Martina Ježka zeptal, jak se v Bulharsku jezdí, z odpovědi jsem pochopil, že skoro stejně jako u nás.

"Jezdí se relativně odvážně jako na celém Balkáně a s velkou oblibou i proti předpisům. Nedodržuje se omezení rychlosti, které ovšem často bývá až na hranici nesmyslnosti - např. přes most je třeba jet 10 km/h. Předjíždí se všude na místě veškerých zákazů a přes plnou čáru, ale podle mého názoru se tu nejezdí agresivně. Je potřeba počítat s touto kulturou jízdy a když "nepůjdete proti proudu", budete se hned cítit bezpečněji."

Ve městech se celkem uvolněně zachází s jízdními pruhy na křižovatkách a už na červenou se do křižovatky najíždí. Řidiči se potom orientují podle semaforu, který visí nad středem křižovatky. Další řekněme zvláštností na Bulharských křižovatkách jsou semafory pouze s červeným a zeleným světlem. Místo oranžového světla jsou vedle semaforu stopky, které ukazují, za kolik sekund ke změně signálu dojde.

"Ve městě s jezdí jako u nás 50 km/h, mimo město 90 km/h a na dálnici 130 km/h. Silniční daň na celou silniční síť se platí formou známky, která se platí většinou na hranicích. Cena týdenní dálniční známky je 5 Eur, za měsíční zaplatíte 13 Eur. Za volantem je povoleno půl promile alkoholu v krvi. Přes den musíte mít zapnutá světla pouze v době od 1. listopadu do 1. března, ale i po zbytek roku policie doporučuje svítit i ve dne."

Co se týče cen pohonných hmot, tak nafta je o několik centů dražší než benzín, jehož cena je průměrně 1 Euro za litr. A jak dodává Martin Ježek...

"Jsou tu přítomny všechny mezinárodní koncerny, které se zabývají maloprodejem pohonných hmot, takže i proto je možné doufat ve standardní kvalitu paliva."

Vždy se cestuje lépe, když víte, co vás na trase čeká, takže jsme pro vás připravili výčet míst, na kterých se případně můžete zdržet.

"Na hraničním přechodu Dimitrov-Graz se často tvoří kolony, protože je to jeden z nejdůležitějších vstupů do Bulharska. Kdo pojede přes Rumunsko, tak bych osobně nedoporučoval trajekt přes Dunaj ve Vidinu, kde lze čekáním na loď strávit i několik hodin. Znalci například tvrdí, že přes most z Rumunska do Bulharska v Ruse se už přejíždí celkem plynule ve srovnání s tím, co se dělo před vstupem do EU. Je ale nutné počítat s mostní taxou. Bulhaři své silnice hodně rekonstruují, takže omezení jsou častá a většinou špatně značená. To se týká například hlavní silnice od hranic se Srbskem do Sofie."

autor: onj
Spustit audio