Cestování po zemích: Itálie

2. červenec 2007 14:42

Dneškem startuje náš už tradiční letní seriál, ve kterém mapujeme nejen pravidla silničního provozu v turisticky zajímavých evropských zemích. A začínáme slunnou Itálií.

Kdo chce poznat typický jižanský temperament, měl by v Itálii určitě sednout za volant. Kdo je naopak mírnější povahy, tak by si jízdu po přeplněných italských silnicích měl dobře rozmyslet. Někdy to totiž může být hodně náročné. Poslechněte si zkušenosti naší římské spolupracovnice Vědunky Lunardi.

"Nepočítejte s tím, že řidiči budou dodržovat stanovenou rychlost. Pokud při předjíždění nebudete dost rychlí, někdo se vám nalepí za auto a bude troubit a blikat. Nenechte se znervóznit ani ve městech, když se na křižovatce před váš vůz nahrne hejno motocyklů. Při jízdě musíte sledovat ostatní řidiče a nespoléhat na to, že budou respektovat třeba přednost v jízdě. Zachovejte klid, pokud vás budou předjíždět zprava. Pruhy na městských silnicích moc neznamenají - řidiči neustále přejíždějí z jednoho do druhého, když se jim ten jejich nezdá příliš rychlý. Nesnažte se je napodobovat. Italové dovedou odhadnout, co druhý řidič asi udělá, vy ne!

A tak si alespoň pamatujte, že díky vysoké hustotě provozu a špatnému stavu ovzduší se v Itálii reguluje doprava, přesněji se podle aktuální situace zakazuje vjezd do historických center měst, takže je dobré sledovat sdělovací prostředky anebo raději pro jistotu parkovat už na periférii.

Rychlostní limity jsou podobné jako u nás, jen mimo obec je možné jet 90 až 110 kilometrů v hodině, na dálnici je to 130, ale za deště se rychlost automaticky snižuje o dvacet kilometrů. Nižší limity mají i řidiči s praxí kratší než tři roky, mimo obec 90 a na dálnic 110 kilometrů v hodině. Automaticky se měří dodržování 70kilometrové rychlosti v hodině, jinak hned po výjezdu dostanete pokutu. Ty se mohou vyšplhat až na několik desítek tisíc korun (zhruba 1350 euro), i když od cizince mohou karabiniéři vybírat maximálně čtvrtinu výše pokuty.

Italské předpisy tolerují půl promile alkoholu, za překročení může být řidič odsouzen až k měsíčnímu vězení, ale zřejmě si z toho především o sobotních nocích mnozí hlavu příliš nedělají.

" Mladí Italové se vracejí z diskoték v podnapilém stavu, někdy z drogami v krvi - všechna prevenční opatření nestačí. Mějte na paměti, že při jízdě je zakázáno používat mobil a pokuty za překročení povolené rychlosti jsou velmi vysoké. Horké italské léto, ostré sluneční světlo a dlouhá cesta unavují - zastavte se na chvíli při každém pocitu únavy a nezapomínejte na láhev vody."

Kdo chce jezdit autem v Itálii, měl by mít i během dne rozsvícená světla, v autě reflexní vestu, a připraveny peníze nebo kartu na mýtné. Průměrně se platí 5 eur za 100 kilometrů dálnice a 20 až 30 eur za použití tunelu. Problémy s tankováním by neměli mít ani majitelé aut na plyn a jaká je aktuální cena klasických pohonných hmot? To ví Vědunka Lunardi.

"U benzínu je průměr 1,18 Euro, u nafty 1,066 Euro, u samoobsluhy je to o 2 centy méně. Rozdíly v cenách u benzínových čerpadel jsou minimální - 1 až 2 setiny Eura."

Do Itálie se od nás většinou jezdí přes Rakousko a tak si v pátečním pokračování našeho letního seriálu po motoristické stránce přiblížíme právě zemi našich jižních sousedů.

autor: evk
Spustit audio