Cestování po zemích: Německo

20. červenec 2007 13:26

Další země, kterou navštívíme v seriálu Na cestách s Motožurnálem se podíváme k našim nejbližším západním sousedům, tedy do Německa, protože tudy Češi často jezdí na jih k moři - například do Itálie, Francie nebo Španělska.

Nejen díky kvalitní německé dálniční síti, ale také kvůli otevření nového úseku dálnice D5, díky kterému se z Prahy k hraničnímu přechodu Rozvadov dostanete komfortně po dálnici, je cesta na Jih přes Německo mnohem dostupnější a pohodlnější. Takže ještě častěji se budou setkávat čeští a němečtí řidiči. Co myslíte, jsou Němci lepší řidiči než Češi? Z vlastních zkušeností to ví stálý zpravodaj Českého rozhlasu v Německu Jiří Hošek.

"Paušálně si troufám říct, že jezdí lépe než řidiči čeští. Mají například hluboce zažitý princip zipu u dopravních uzávěr, dodržují mnohem důsledněji předepsanou vzdálenost, na což se tady hodně dbá, málokdy se stane, že by na vás někdo vyloženě najížděl, protože ho můžete udat a v takovém případě tady platí princip viny nikoli neviny. Málo se tu používá klakson a úplně zapomeňte na obscénní gesta nebo hanlivé výrazy - i za to hrozí v Německu vysoká pokuta."

Opravdu nechte raději ruce na volantu, protože pokuta se pohybuje v rozmezí 200 - 6000 Eur. A pokud nebude mít na zaplacení ani zálohy, může vám být auto dokonce zabaveno. A jaké postihy vás čekají za řekněme běžnější přestupky? Za překročení rychlosti do 20 km/h můžete zaplatit 35 Eur. Při překročení rychlosti o 30 a více km/h vám může být i zabaven řidičský průkaz na určitou dobu a pokuta bude od 75 do 425 Eur - to je za překročení rychlosti o více než 60 km/h. O řidičský průkaz můžete přijít i v případě, že nezastavíte na stopku nebo že vám bude zjištěn alkohol v krvi. Povolená míra je půl promile. A na co by si měli čeští řidiči dát pozor?

"Asi na prvním místě bych zmínil pravidlo, podle kterého se v Německu nemusí celodenně svítit, na což vpodvečer řidiči často žehrají a může docházet k nepříjemným situacím. Pozor si dejte na autobus vjíždějící do zastávky, který v tomto okamžiku nesmíte předjíždět. V některých situacích nesmíte autobus stojící na zastávce předjíždět vůbec. Jinak tu platí neomezená rychlost na dálnicích, ovšem na většině úseků bývá rychlost omezena na 130 kilometrů v hodině. V obci se smí jet padesátkou, mimo obec rychlostí 100 kilometrů v hodině."

Při cestě přes Německo nemusíte nijak doplňovat povinnou výbavu auta, je stejná jako u nás. A také se nemusíte starat o dálniční známku, protože žádné dálniční poplatky se neplatí. A teď se zaměříme na to, co policie nejvíc kontroluje.

"Na rozdíl od Česka uvidí třeba řidiči na německých dálnicích minimum dopravních policistů vybírajících pokuty za rychlou jízdu, tuhle funkci tady obstarávají fotobuňky a kamery. Vozidla s českou poznávací značkou mají štěstí, protože úřady zahraniční hříšníky, pokud můžu mluvit z vlastní zkušenosti, nevyhledávají. Určitě tím ale nechci nabádat k nedodržování rychlosti - zvlášť ve městech se v mnoha lokalitách smí jet maximálně třicítkou a to policisté kontrolují a bývají zcela nekompromisní. Hitem tohoto léta jsou ovšem kontroly technického stavu vozidel."

Výsledky jsou katastrofální, když u více než poloviny vozů zjistili mechanici vážné závady. Nejednou se stalo, že autobus musel být dokonce odstaven a nesměl pokračovat v jízdě, a to i v případě české dopravní firmy. A ještě aktuální ceny pohonný hmot od Jiřího Hoška.

"Podle nejnovější červencové statistiky autoklubu ADAC činí průměrná celoněmecká cena benzínu Super euro 405 a nafty pak euro 184, takže je stále vysoká. Řidiče bych pak určitě varoval před jednou anomálií a to je ve srovnání s Českem malá hustota čerpacích stanic na dálnicích. V příručkách se sice uvádí maximální vzdálenost kolem 60ti kilometrů, ale není tomu tak, existují úseky, kde 100, 120 kilometrů nenarazíte na čerpací stanici, takže bych strategii, kdy ukazatel paliva šimrá nulu raději nepoužíval."

autor: onj
Spustit audio