Cestování po zemích: Nizozemí

13. srpen 2007 13:40

Přesně před týdnem jsme vás v našem cestovatelském seriálu zavedli do Rumunska, tedy do země, kde je nutné být hodně opatrný na sebe i své auto a je lepší tam jet v nějakém starším voze. Dneska zamíříme do státu, kde jsou podmínky pro turisty zcela opačné. Na nizozemských cestách se mohou cítit bezpečněji než doma.

Loni se totiž v Holandsku stalo nejméně dopravních nehod z celé Evropy, a tak bylo opět prohlášeno nejbezpečnější evropskou zemí, takže základní a téměř by se dalo říct jediná rada naší chargé d' affaires Naděždy Homolové českým řidičům je jednoduchá. „Pokud budou dodržovat platné dopravní předpisy, tak se nemají čeho obávat. Naopak, policisté jsou velice ochotni a pokud budete mít jakýkoliv problém, tak vám rádi poradí. Obecně je disciplína nizozemských řidičů opravdu vysoká.“

Problémy by nemuseli mít ani čeští řidiči, protože pravidla jsou velmi podobná – jen mimo obec a na dálnici je rychlostní limit o deset kilometrů v hodině nižší, tedy osmdesátka a stodvacítka. Povinné není ani celodenní svícení. Je povoleno půl promile alkoholu v krvi řidiče, jakékoli vyšší množství je ale velmi přísně trestáno – pokuty jsou až kolem 400 eur a řidiči může být odebráno vozidlo nebo může být dokonce poslán do vězení. „Řešit pokutu v Nizozemsku je velmi komplikované. V porovnání s ostatními zeměmi jsou pokuty vysoké (po přepočtu eura na koruny) a pokud spácháte dopravní přestupek, tak se dostáváte do takzvané centrální registrace, z níž je opravdu složité se dostat. To znamená, že když nezaplatíte pokutu ihned, tak v centrální registraci zůstáváte natrvalo a při každé další návštěvě – v případě, že budete legitimováni, policista zjistí, že jste před určitou dobou spáchal nějaký přestupek.“

Nizozemsko má velmi dobrou a bezplatnou síť dálnic a rychlostních silnic, platí se pouze za průjezd tunely, a to podle druhu vozidla – od 1,7 až po 4,1 eura. Výsadní postavení ale na holandských rovinatých silnicích mají cyklisté, kterých je tam opravdu hodně. „Ve městě jsou cyklostezky téměř u každé silnice a cyklisté jsou plnoprávními účastníky dopravy. Musíte předpokládat, že cyklista má absolutní přednost. Mě osobně se asi před dvěma dny stalo, že cyklista prostě ukázal doleva a bez čekání mi vjel do cesty.“

Zatímco nizozemské silnice jsou nejbezpečnější v Evropě, pak problémy s parkováním ve městech jsou stejné jako jinde. „Je téměř nemožné ve městě najít bezplatné parkování. To opravdu znají jen místní usedlíci. Pro cizince je jediná možnost, a to zaparkovat na vyhrazeném parkovišti a zaplatit hodinový poplatek – například v centru Amsterdamu se pohybuje kolem čtyř eur.“

Co se týče pohonných hmot, není samozřejmě problém v Holandsku natankovat, ovšem je potřeba počítat s poněkud vyšší cenou než u nás, jak potvrzuje charge d' affaires našeho velvyslanectví v Haagu Naděžda Homolová. „Aktuální ceny benzínu se pohybují kolem 1,40 eura a diesel je trochu lacinější.“

autor: evk
Spustit audio