Cestování po zemích: Norsko

3. srpen 2007 13:34

V dnešním dílu seriálu Na cestách s Motožurnálem se podíváme na sever Evropy, a to do země, která má podle milovníků přírody vůbec nejkrásnější přírodu v celé Evropě a také se o ní mluví jako o ráji rybářů. Jistě už víte, o jaké zemi mluvím. Ano, je to Norsko.

Asi první věc, kterou bych řidičům doporučil, je věnovat se řízení a nekoukat po krásách okolní přírody. Nemuselo by se vám to zrovna vyplatit, protože rychlost na silnicích je často omezována dopravními značkami, což by vám mohlo případně uniknout. No a policie právě dodržování rychlosti dost kontroluje.

"Z vlastní zkušenosti bych řekl, že norská policie nejvíc hlídá dodržování předepsané rychlosti. Je tam minimálně dálnic a hodně okresních a meziměstských silnic, na kterých se jezdí poměrně pomalu. Vím, že několik mých známých mělo velké problémy už za minimální překročení povolené rychlosti. To norská policie kontroluje poměrně nekompromisně," říká spolupracovník ČRo ve Skandinávii Tomáš Sniegoň.

Pokuty za nedodržení povolené rychlosti jsou vysoké, když za překročení limitu o 10 km/h zaplatíte v přepočtu 5500 korun. Kdo je milovníkem rychlejší jízdy, tak bych mu cestování po Norsku autem moc nedoporučoval. Nebude mít totiž příležitost. V Norsku je velmi málo dálnic, na kterých je navíc povolena jen 90. Většinou pojedete po silnicích I. tříd, kde tedy můžete jet 80. Tady bych vám ale nedoporučoval předjíždět na nedovolených místech, protože pokuta je v přepočtu téměř 19 000 korun. A že cesta po klikatých silničkách není zrovna příjemná.

"Na příklad ve fjordových oblastech západního Norska. Tam dlouho jedete a jedete, najednou vidíte fjord a na druhém břehu, 5 kilometrů od vás, je silnice. Ovšem když se vydáte záliv objet, jestli náhodou po cestě nenarazíte na most, tak najednou zjistíte, že to je 60kilometrová cesta - raději tedy počkejte na přívoz, který je na druhém břehu za 20 minut. Také je tam hodně placených mostů i přívozů, takže cesta fjordovým Norskem vyjde naší kapsu docela draho."

Nejen, že přijde cesta draho, ale také příliš neubíhá. Nejsou to jen klikaté silničky a placené mosty a přívozy, na kterých se můžete zdržet, ale také tunely, které Norsko doslova provrtávají.

"V Norsku je obrovské množství tunelů a ne vždy se v nich jede příjemně. Například, když je tunel osvětlen pouze ve středu jedinou řadou světel, tak máte pocit, že na vás strany tak nějak dotírají. Nejdelší tunely mají desítky kilometrů a jet takovým tunelem půl hodiny, tak má člověk docela stísněný pocit."

V Norsku stejně jako u nás se svítí po celý den a za jízdy se nesmí telefonovat. Na dosah musíte mít reflexní vestu a jsou zakázány antiradary. Tolerance alkoholu v krvi jsou jen 0,2 promile, takže bych se pití alkoholu před jízdou raději vyhnul - pokuta je opět vysoká. Teď se s Tomášem Sniegoněm zprostředkovaně podíváme na norské silnice, abychom se dozvěděli, jak Norové jezdí.

"Těžko říct, jak obecně jezdí Norové. Například jsem se setkal na poměrně úzkých a křivolakých silnicích s nákladními auty, která jela jako o život. Až jsem se bál jet před nimi, protože umí jet i dost agresivně. Nicméně, Norové jsou poměrně ohleduplní a celkově také od člověka určitou ohleduplnost očekávají."

A ještě jsme nemluvili o cenách benzínu. Přestože Norsko patří ve světě k největším těžařům ropy a zemního plynu, pohonné hmoty jsou nejdražší v Evropě. Cena benzínu se pohybuje kolem 12 Norských korun za litr - asi 40 korun českých - a za litr nafty zaplatíte okolo 10 norských korun - tedy asi 35 Kč.

autor: onj
Spustit audio