Cestování po zemích: Pobaltské republiky

20. srpen 2007 13:30

V našem letním seriálu o cestování v zahraničí každé pondělí a pátek přibližujeme pravidla silničního provozu v některé z evropských zemí. Dnes ale uděláme výjimku - nepředstavíme zemi jednu, ale hned tři. Podíváme se totiž do Pobaltí.

Tím nejhlavnějším rozdílem je kvalita tamní silniční sítě, protože ve všech třech pobaltských republikách, tedy Litvě, Lotyšsku a Estonsku, je jen několik málo desítek kilometrů dálnic, o něco více asfaltových silnic a hodně prašných cest. Proto - jak doporučuje i náš velvyslanec v Estonsku Miloš Lexa - je lepší držet se hlavních tahů.

"Převážně to nejsou silnice dálničního typu, ale někde to jsou rychlostní silnice, které mají svá specifika - v určitých místech se můžete otáčet doleva do protisměru. Síť vedlejších silnic je problematičtější, protože když chcete jet do trochu odlehlejšího místa, tak silnice nejsou asfaltové."

Snad vzhledem ke shodné kvalitě silnic platí ve všech třech pobaltských republikách stejné rychlostní limity - v obci padesátka, mimo obec devadesát a na silnicích dálničního typu sto deset kilometrů v hodině. V Estonsku musí celodenně svítit všechna auta, v Litvě pouze motorky a v Lotyšsku není tato povinnost zavedena.

"Estonská policie je poměrně přísná na rychlou jízdu, doporučuji si dobře všímat dopravních značek. Potom jsou nekompromisní a pokuty jsou vysoké. Sám jsem ji sice neplatil, ale znám hodně případů Čechů, kteří zaplatili dost vysoké pokuty. A hlavně je vymáhají i soudní cestou."

Pokuty mohou v přepočtu dosáhnout až 8 000 korun, rozdílná je ale tolerance alkoholu v krvi řidiče. Zatímco v Estonsku je podobně jako u nás nulová, pak v Litvě tolerují 0,4 a v Lotyšsku 0,5 promile. Pro jízdu do těchto zemí je navíc dobré vybavit auto hasícím přístrojem, protože je to povinná výbava. A co parkování? V Estonsku to prý není takový problém.

"Parkování je opět jako kdekoliv jinde, ale ve městech převládají neplacená parkovací místa. Samozřejmě, jsou některá vytíženější místa z hlediska cestovního ruchu, kde jsou placená parkoviště. Tam budete muset na zaplacení přistoupit nebo jet o kus dál. Je dobré mít auto nějakým způsobem zabezpečeno. Používám zamykání řadicí páky, což je tu docela neznámý systém, a proto je také účinný."

A příjemný je také pohled na stojany čerpacích stanic, a to v celém Pobaltí.

"Není problém čerpat pohonné hmoty kdekoliv a v kvalitě, na kterou jsme zvyklí. Cena pohonných hmot se pohybuje na naší úrovni, ale spíš je tu levněji než u nás."

A náš velvyslanec v Estonsku Miloš Lexa má ještě jednu dobrou radu.

"Estonci rádi kontrolují technický průkaz jak na hranicích, tak na silnicích - kvůli krádežím. Dále se vyžaduje, aby děti měly vlastní pasy. V tomto případě jde zase o podobiznu."

autor: evk
Spustit audio