Cestování po zemích: Polsko

27. srpen 2007 13:40

S posledním prázdninovým týdnem se do svého finiše dostává také náš seriál Na cestách s Motožurnálem, ve kterém jsem vám přibližovali dopravní předpisy některých evropských států. Předposlední zastávka bude v sousedním zemi, kam už určitě mnozí z nás někdy vyrazili na nákupy. Jedeme do Polska.

Hlavní změnou oproti předchozím letům je od jara zavedená povinnost celodenního svícení, kterou si polští řidiči velmi pochvalují, protože jak doplňuje náš tamní zpravodaj Martin Dorazín, cestování po zdejších silnicích nepatří mezi nejpohodlnější.

"Právě kvůli mentalitě místních řidičů, kteří mnohdy nehledí na plnou čáru. Výjimkou není ani situace, kdy se předjíždějí tři auta najednou a navíc v protisměru jede další. To je příčinou mnoha velmi těžkých nehod. Dálniční síť není moc rozvinutá, takže se jezdí po okreskách a čeští řidiči by si měli zvlášť dát pozor na to, že se tu uhýbá na pravou stranu, a to v Česku není obvyklé."

Jak už bylo řečeno, v Polsku je necelých 500 kilometrů dálnic, přičemž poplatky se vybírají jen na vybraných úsecích, například cesta mezi Katowicemi a Krakowem stojí 13 zlotých, tedy asi 100 korun. Na ostatních silnicích ale mohou české řidiče potkat nejrůznější nečekané situace, protože ne každá čtyřproudá silnice je dálnicí.

"Auto, které jede v levém pruhu, může znenadání zastavit a odbočovat doleva. To je ve vesnicích časté. V takové situaci je dobré dupnout na brzdy nebo ho objet zprava. Je třeba si dát pozor na vyjíždění aut z polních a lesních cest, což je v Polsku také častá příčina nehod."

V Polsku je povoleno řízení s 0,2 promile alkoholu v krvi, za překročení hrozí pokuta od 5 000 zlotých až po vězení, za jízdu na červenou je pokuta 250 zlotých podobně jako za nesvícení. Vysoké pokuty jsou za překročení rychlosti, přičemž limity jsou podobné jako u nás - v obci 50, mimo obec 90 a na rychlostních silnicích 110, na některých dálnicích je značkami upravena rychlost až na 130 kilometrů v hodině. Povinnou výbavou je hasicí přístroj. Podobně jako u nás i v Polsku platí bodový systém, který je o něco mírnější než ten náš.

"Je třeba počítat s tím, že polští policisté jsou nekompromisní jak vůči svým občanům tak i cizincům. Cizinci musí mít hotovost u sebe, protože jakmile nemají hotovost na zaplacení vysoké pokuty - za překročení rychlosti v obci je to kolem 100 Eur - tak musí zajít do nejbližšího bankomatu anebo bude přestupek řešen v přestupkovém řízení. Jestliže se v Česku něco dá usmlouvat, tak s polským policistou se toho moc usmlouvat nedá - maximálně výše pokuty." S parkováním by to v Polsku mělo být o něco jednodušší než v našich velkých městech. Ceny jsou zhruba stejné a neměli bychom to zkoušet bez placení. Speciálně na cizince si dávají pozor. "Ve většině polských měst jsou parkovací automaty, přičemž musím doporučit, aby si každý řidič neprodleně vyzvednul lístek u nejbližšího parkovacího automatu, protože policejní hlídka tam je do 20 minut. Pokuty se potom posílají do jednotlivých států EU a navíc budete platit i soudní náklady a náklady na toto řízení."

A na závěr rada od našeho varšavského zpravodaje Marina Dorazína ohledně tankování v Polsku.

"Ceny pohonných hmot jsou o něco vyšší než u nás. Je dobré natankovat před polskou hranicí, protože litr benzínu přijde až na 35 korun za litr a někdy i více. Na 200kilometrovém dálničním úseku z Wroclavi do Katovic není jediná čerpací stanice, takže se opravdu vyplatí natankovat u nás."

autor: evk
Spustit audio