Cestování po zemích: Slovensko

9. červenec 2007 14:33

Schválně, kdy jste naposledy byli autem na Slovensku? Že v dobách federace? A chystáte se znovu? Tak teď pozorně poslouchejte, protože i tam se za tu dobu změnila pravidla silničního provozu. Na co je potřeba si za volantem dávat v zemi našich východních sousedů největší pozor?

Teoreticky bychom nemuseli v obci tak úzkostlivě sledovat ručičku tachometru, protože na Slovensku je povolená rychlost o deset kilometrů vyšší, tedy šedesátka, ovšem v praxi se díky místním úpravám jezdí ve vesnicích ještě pomaleji, čtyřicítkou i třicítkou, což ale mnohdy odpovídá i stavu silnic. Právě mezi vesnicemi je častým dopravním prostředkem kolo, ale nejen na neosvětlené cyklisty je podle našeho slovenského zpravodaje Lubomíra Smatany potřeba dávat pozor.

"Nebezpečí nehrozí ani tak ze strany motoristů, ale chodců. Po venkovských cestách se pohybuje mnoho opilců a do silnic vbíhají malí děti. To je zvlášť běžné v chudých osadách a vesnicích. Smrtelné nehody jsou proto na Slovensku dvakrát častější než v Česku, a tak při jízdě za tmy doporučuji velkou obezřetnost."

Rychlostní limity mimo obec jsou stejné jako u nás, stejně tak nulová je tolerance alkoholu v krvi řidiče, za porušení hrozí pokuta až 15 000 slovenských korun a zákaz jízdy. Také další pokuty jsou zhruba stejně vysoké jako ty naše - za překročení rychlosti o deset kilometrů je to 1000 Sk, za telefonování už ale 1500 Sk a nezapnutý pás 2000 Sk. Kdo zaparkuje na místě pro invalidy, může dostat až desetitisícovou pokutu.

Podobně jako u nás může být špatně zaparkované vozidlo ozdobeno botičkou, pokuty pak začínají na 200 slovenských korunách. V horším případě může být auto odtaženo, zdravotně postižení mohou využívat stejných výhod jako u nás. A pozor parkovat se nesmí u bílé nepřerušované čáry. Na Slovensku platí i takzvané pravidlo třiceti - třicet metrů před a třicet za železničním přejezdem se smí jet maximálně třicetikilometrovou rychlostí.

"Policie se ale zaměřuje jinam, především na rychlost, a tak se vyplatí poslouchat místní rádia, která radary bedlivě sledují. Smlouvání nedoporučuji, protože už za úplatek 500 korun skončili někteří motoristé u speciálního soudu."

Zpoplatněno je 277 kilometrů dálnic, mimo úsek Lanžot-Kúty. Sedmidenní známka stojí 150 slovenských korun, měsíční 300 Sk. Ceny nafty a benzínu se pohybují od 36 do 40 slovenských korun, a tak přestože je česká měna silnější, náš tamní zpravodaj Lubomír Smatana má naprosto jasno.

"Raději natankujte doma. I Slováci jezdí pro pohonné hmoty na Moravu."

autor: evk
Spustit audio