Do kolony na dálnici si přibalte dobrou náladu

29. července  2013 v 15:50  
Kolona na dálnici D1 - Foto:  ČTK, Luboš Pavlíček

Kolona na dálnici D1Foto:  ČTK, Luboš Pavlíček

Prázdninové „stěhování národů“ je velkým problémem evropských dálnic. Především těch, které míří na jih a na kterých se dříve nebo později potkají lidé z Německa, Polska, České Republiky anebo Slovenska, takže vznikají dlouhé kolony aut. Jak se jim nejlépe vyhnout?

Teoreticky stačí zvolit správný čas odjezdu, kdy by na silnicích mohlo být méně aut, jenže právě to se velmi těžko odhaduje, protože stačí drobná nehoda a několikakilometrová kolona je tady hned. Nicméně v době informačních technologií přeci jen určité možnosti jsou. 

„Alespoň nějaké varování přes GPS nebo aktuálně poslouchat rozhlas, pokud řidič rozumí jazyku. Dálnice jsou poměrně slušně vybavené informačními systémy, ale i tak mít dobré mapy a dobré GPS, abychom mohli podle pokynů jet. Jinak se to musí přetrpět. Nemá cenu se tím nervovat, protože tomu nijak nepomůžeme,“ vysvětluje dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. 

Čtěte také: Mějte věci v autě dobře uložené – zranit vás může láhev s pitím i propiska

Ano, základem bezpečného přežití kolony na dálnici je především klid, protože nervózní a vystresovaný řidič je jen krůček od nehody. A nehoda pochopitelně, i když to odnesou třeba jen plechy, dopravní zácpu jen prodlouží. „Je na posádce, aby nepřilévala olej do ohně, aby to neházela na řidiče, že je to jeho chyba, že má jet jinudy a tak dále. Musí být nějaká podpora řidiče, uklidňovat ho, ujišťovat ho, že se nic neděje a mít připravený náhradní program například pro děti, aby s nimi nebyl problém,“ říká Vlasta Rehnová. 

S kolonami raději počítejte 

Proto je nutné s kolonami při delších cestách v exponovaných časech prostě počítat a zahrnout je do svého cestovního plánu, přičemž můžeme být maximálně příjemně překvapeni, když se do nich nakonec nedostaneme. „V místě, kde se s kolonami počítá, je třeba si najít třeba nějaký bod odpočinku – vybočit z trasy do zeleně a tam se uklidnit,“ radí Vlasta Rehnová. 

Velkým problémem především na naší dálnici D1 je soužití kamionů a rekreačních řidičů. Je potřeba dodržovat dvě základní pravidla – bezpečnou vzdálenost a při předjíždění používat blinkry. Tímto ohleduplným způsobem totiž máte šanci bezpečně zvládnout jízdu po přeplněné dálnici. 

„Když vidím, že v pravém jízdním pruhu jede osobní auto, které dojíždí pomalu jedoucí kamión, nedělá mi problém, dát nohu z plynu a třeba přibrzdit a nechat vozidlo přejet do levého pruhu, aby nemuselo zpomalovat na rychlost kamiónu,“ říká soudní znalec Aleš Vémola. A když se náhodou barevný had aut na dálnici zastaví, pak to chce mít s sebou velkou zásobu – pití, jídla, ale hlavně dobré nálady. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 17.11.2018 18:00 do 19:20; v ulici Coufalova v obci Znojmo , délka 100m; všechny nehody byly odstraněny, nejsou hlášeny žádné další problémy; 2x OA, bez zranění osob.
  Od 17.11.2018 19:05 do 20:05; v ulici Svébořická v obci Mimoň okres Česká Lípa , délka 191m; nehoda; 2x OA bez zranění, PČR na místo, bez úniku kapalin.
  Od 17.11.2018 19:00 do 22:05; na silnici 14 v obci Lučany nad Nisou okres Jablonec nad Nisou; nehoda; probíhají záchranné a vyprošťovací práce, nebezpečí; OA narazilo do domu, se zraněním osob, na místě ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas