Jaká je cesta na dovolenou po plzeňské dálnici D5?

13. července  2013 v 15:50  
Dálnice D5 - sjezd na Beroun (Exit 22) - Foto: Petr Kološ

Dálnice D5 - sjezd na Beroun (Exit 22)Foto: Petr Kološ

Plzeňská dálnice D5 představuje pro mnoho Čechů nejrychlejší spojení se západní a také jižní Evropou. Stavba 150 kilometrů dlouhé autostrády z Prahy na Rozvadov začala v roce 1976 a kvůli soudním sporům trvala dlouhých 30 let. Protože každá silnice má svá specifika i rizika, zjistili jsme pro vás, na co si dát při cestě na dovolenou pozor právě na plzeňské D5.

Na úvod naší cesty jedna dobrá zpráva – D5 patří mezi bezpečnější dálnice. „Není dopravními policisty přesně vymezeno konkrétní místo, které by bylo z hlediska nehodovosti považováno na velmi nebezpečné nebo přímo kritické,“ upozorňuje Jana Tomková z krajského ředitelství v Plzni. 

Čtěte také: Může slovenská silnice 66 konkurovat slavné americké Route 66?

Přesto bychom měli být na mnoha místech velmi opatrní. „Problémovými místy, kde by mohlo být větší riziko kolize, jsou výjezdy z odpočívadel, z benzínových čerpacích stanic nebo sjezdy a nájezdy na dálnici,“ popisuje Jana Tomková. Například jako tady – u exitu 67 Ejpovice. Nohu z plynu bychom rozhodně měli dát na 77. kilometru a to v tunelu Valík. 

„Zde je rychlost snížená na 80 km/h a je tady ze strany policistů prováděno úsekové měření,“ varuje Jana Tomková. Jinde by nám povolená stotřicítka měla stačit – dohlíží na to superrychlé policejní passaty. „Vozidla jsou vybavená nejmodernější technikou, dokážou měřit průměrnou rychlost vozidla i nejvyšší okamžitou rychlost,“ říká policista Jan Koželuh. 

Čtěte také: Jak na dlouhé cestě ušetřit několik litrů benzínu?

Motorista, který si dobře naplánuje tankování, ušetří i stokoruny. I když je na D5 zhruba osm pump v každém směru, za benzín i naftu si tady připlatíme. Ne všichni to však řeší. Petr Kadrle z Prahy tankuje tady na 144. kilometru – na poslední pumpě ve směru na Rozvadov. „Je to ze zvyku. Máme to, co máme z Prahy, když vyjíždíme a tady dotankujeme.“ I to se však vyplatí. Průměrné ceny Naturalu 95 jsou totiž v Německu o několik korun vyšší, a dražší je i nafta. Navíc tak hustou síť čerpacích stanic, jako je na D5, na německé dálnici za Rozvadovem nenajdeme. A ještě jednu dobrou radu má pro řidiče policista Jan Koželuh. 

„Apelujeme na to, aby řidiči dodržovali řádný odpočinek – mohli by přecenit své síly a následně vlivem například mikrospánku, mohli usnout za volantem a způsobit dopravní nehodu. Nejčastěji k těmto dopravním nehodám dochází v posledních kilometrech jízdy.“ Když se unavený řidič odbude slovy „To už dojedu“, z nehodových statistik vyplývá, že v tuto chvíli se velmi často zmýlí. 

Autor:  Lukáš Milota
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 19 a 16, ve směru Praha, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, zdržení, dopravní zácpa, Od 18.11.2018 17:00 Do 18.11.2018 19:30, zvýšené nebezpečí nehody
  Od 18.11.2018 18:10 do 20:15; na silnici 35 v obci Dolní Bečva okres Vsetín; u zastávky BUS, směr Val. Meziříčí; nehoda; probíhá vyšetřování nehody, nebezpečí; střet OA se psem, bez zranění osob. Na místo ...
  Srážky: sněžení, Červenohorské sedlo

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas