Jaké nástrahy číhají na majitele aut na LPG v zahraničí?

15. srpen 2012 15:50

Vzhledem ke stále rostoucím cenám benzínu a nafty je velká výhoda mít auto na plynový pohon. Náklady na palivo jsou pak totiž téměř poloviční. Bohužel plynová auta nemohou jezdit všude a i u nás se jejich majitelé mohou setkat například se zákazem vjezdu do podzemních garáží. V zahraničí však mohou být omezení ještě radikálnější.

Docela klidně se vám může stát, že plánovanou trasou neprojedete, protože pro auto na plynový pohon je její určitá část zakázána. „Zejména v některých tunelech nebo průsmycích může být omezen průjezd. Nejčastěji by s touto restrikcí měli motoristé počítat v oblasti alpských tunelů, ale tam je většinou možná alternativní trasa po železnici,“ informuje Filip Hoffmann z ÚAMK.

Paradoxně právě využití autovlaku například ve Švýcarsku může motoristu vyjít ještě levněji, než kdyby jel po svých. „O tomto státu se mluví jako o státu s nejexponovanější železniční sítí v Evropě. V případě přepočítávání nákladů velmi rychle dospějeme k srovnatelné částce, kdy například za Gotthardský tunel se platí mýto za průjezd. Časová ztráta při cestování autovlakem je zanedbatelná, navíc ušetříte pohonné hmoty a poplatek bývá v drtivé většině nižší než za použití tunelu pro vozidla,“ říká Hoffmann.

Místo v autovlaku je nutné dopředu rezervovat, pokud pojedete delší trasu – například hodinovou. U kratších přeprav, které slouží především k překonání průsmyku nebo nějaké omezené oblasti a cesta trvá do dvaceti minut, není předběžná rezervace nutná. „Maximálně si motorista chvíli počká, ale frekvence vlakové tranzitní dopravy je poměrně vysoká. Nanejvýš se zdrží pár desítek minut. V případě výjimečných událostí je samozřejmě situace jiná,“ dodává Hoffmann.

Na tankování plynu v cizině se dopředu připravte

Jednoduché není ani tankování auta na plynový pohon. V případě LPG totiž v Evropě existují dokonce tři druhy plnicích koncovek. Na Slovensku, v Maďarsku, Itálii a někde i v Rakousku používají stejná plnicí hrdla jako u nás. V zemích směrem na západ Evropy je však většinou nutná redukce – ta se dá koupit i u nás. Co se týká samotného tankování, tady je asi nezbytností dopředu si na internetu přesně zjistit, kde na trase jsou plnicí stanice. Na náhodu raději nespoléhejte.

Většina vozidel s pohonem na plyn má samozřejmě stále možnost využívat běžný spalovací motor, takže by si jejich majitelé mohli myslet, že když za hranicemi nebudou používat plynovou variantu pohonu, budou v pohodě. Ovšem to jsou na omylu. Například německé policisty to vůbec nezajímá.

„Důležité pro určení jsou údaje uvedené v technickém průkazu vozidla. Pokud je tam konverze na plynový pohon uvedena, například německá policie to bere tak, že auto jezdí zejména na plynový pohon. Nějaká argumentace, že pojedete pouze na naftu nebo benzín, nemá význam,“ ví z vlastní zkušenosti Filip Hoffmann z ÚAMK.

ÚAMK Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: evk
Spustit audio