Láhev vody letící ze třetího patra nebo od vašeho zadního okýnka – vyjde to nastejno!

30. června  2013 v 15:50  
plně naložené vozidlo - Foto: Fotobanka Stock.xchng

plně naložené vozidloFoto: Fotobanka Stock.xchng

Špatně naložené auto na dovolenou ohrožuje naše zdraví i život. Na dovolenou totiž bereme často tolik věcí, že je vůz plný až po střechu. Málokdo si ale uvědomuje, že nás i obyčejná láhev vody může zabít, a to nemusíme ani bourat.

Stačí jenom prudce zabrzdit z 50 km/h rychlosti a všechno, co je volně uloženo v autě letí vpřed. Zavazadla na dovolenou tedy do kufru dáváme od nejtěžších dolů až po nejlehčí nahoru. Často ale vezeme tolik věcí, že je auto naplněno až po střechu. 

V tomto případě doporučujeme použít kurty – zakurtovat k hákům, které jsou zabudovány ve vozidle v podlaze. Tyto háky udrží náklad zhruba pěti set kilogramů, takže není problém v tom, aby náklad udržel. Zavazadla jsou většinou lehčí než 500 kilogramů,“ doporučuje Petr Vomáčka z ÚAMK. 

Čtěte také: První prázdninový víkend: kolony vás neminou, připravte se na ně!

Důležité je, aby se nám po autě nepovalovaly, zvlášť na zadním okně nebo roletě, láhve s pitím, knihy nebo třeba CD. I takové na první pohled drobnosti nás mohou podle nedávného testu ADAC vážně zranit. „V tomto crash testu ADAC přímo ukázal, že náklad, který je volně položený na horní části – a hlavně lehčí věci volně ležící, jako je propiska, deštník, lehátko, karimatka – proletí až k přednímu sklu a zraní celou posádku vozidla, jelikož se odráží od hlavových opěrek sedadel,“ varuje Petr Vomáčka. 

Obyčejná litrová láhev vody ležící na zadním okně se během milisekund mění v třicetikilové kladivo mířící na naši hlavu. Proto by všechno v autě mělo být ve svých schránkách, které jsou k tomu určeny. Nejde ale jen o případnou nehodu. Volně uložené předměty jsou nebezpečné už v pouhých kritických situacích. 

„ADAC testoval tento poletující náklad v ,losím testu‘, kdy auto přetížil 80 kilogramy, náklad cestoval po celém vozidle z jedné strany na druhou, jelikož losí test je takzvaná ,myška‘ a následné prudké brzděni. Při myšce se náklad přesouval ze strany na stranu a při prudkém brzdění zranil posádku – hlavně řidiče a spolujezdce vepředu,“ popisuje Petr Vomáčka. 

Čtěte také: Každodenní přínos informací a rad před cestou do zahraničí na vlnách Radiožurnálu!

Nesmíme pak zapomínat na to, že řidič je odpovědný za náklad. Musíme si tedy dávat i pozor například při přepravě kol a dalších věcí na střeše auta. 

„Pokud jedete v zahraničí třeba přes Rakousko, dostanete pokutu, když vám spadne ze střešního nosiče jízdní kolo na vozovku a způsobíte blokaci na dálnici nebo na místní komunikaci. Pokuta může být až do výše 5 tisíc eur – zhruba 130 tisíc korun,“ varuje Petr Vomáčka. A to je ještě ta lepší varianta. Ta horší může mít na svědomí vážnou nehodu. 

Autor:  Petr Jansa  (pgj)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, D8-71,0
  Viditelnost: snížená viditelnost na méně než 100 m, D8-71,0
  Srážky: přeháňky, D48-64,8 km

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas