Mikrospánek – strašák na cestě k moři

2. července  2013 v 13:10  
Dopravní nehoda (ilustrační foto) - Foto: Policie ČR

Dopravní nehoda (ilustrační foto)Foto: Policie ČR

Každou desátou dopravní nehodu má na svědomí únava. Alespoň to vyplývá z výzkumu, na kterém se podílela i Evropská komise pro bezpečnost. V policejních statistikách ji sice jako příčinu nehody nenajdeme, ale zvláště na dlouhých cestách na dovolenou je riziko nehody kvůli ní daleko vyšší než jindy.

„Je třeba počítat s útlumem, který je mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní a také s útlumem, který přichází mezi druhou a čtvrtou hodinou odpoledne,“ varuje šéf BESIPu Roman Budský. 

Unavený řidič je leckdy nebezpečnější než ten, co usedne za volant poté, co vypil jedno pivo. A to, i když se to u nás nesmí. „Vliv únavy má podobný efekt jako půl až jedno promile alkoholu – jedná se o ztrátu pozornosti, o zpomalení psychické činnosti, zhoršenou koordinaci pohybů,“ popisuje Roman Budský. 

Čtěte také: Nepodceňujte přípravu auta na cestu k moři!

Horké počasí, dlouhá cesta, stres, monotónní jízda, stání v případných kolonách, to vše v létě násobí únavu, a tím i riziko nehody. „Oficiální statistiky hovoří o jednom až čtyřech procentech vzniku dopravních nehod, nicméně výzkumné práce a dokonce i práce vydaná ve spolupráci s Evropskou komisí hovoří o tom, že se jedná až o deset procent podílu na vzniku dopravních nehod. U řidičů z povolání až o 20% podíl,“ varuje Roman Budský. 

S přibývající únavou ubývají reakce 

Je známo, že většina nehod kvůli mikrospánku se stává v okruhu třiceti kilometrů před cílem. Mnozí se do něj snaží prostě dojet za každou cenu. „My jsme dělali sadu experimentů, při kterých měl člověk zastavovat na semaforu na červenou, a měřili jsme reakční čas. U některých lidí dokonce dochází k tomu, že semafor projeli, přestože si poté zastavili a uvědomovali si, že tam červená byla. Reakce nebo vyhodnocení situace bylo tak strašně dlouhé, že už to nestačilo pro bezpečné zastavení,“ popisuje doktor Petr Bouchner. 

Platí tady přímá úměra – čím větší únava, tím delší reakční doba. „Standardní může být od 300 do 500 milisekund při bdělém stavu – při jednoduché reakci, která je naučená – zastavení na červenou. Při únavovém stavu se reakce může dostat až na dvě až tři sekundy – při projetí semaforu a při plném vědomí, kdy si člověk uvědomuje, že měl zareagovat, ale prostě to nešlo,“ vysvětluje Petr Bouchner. 

Čtěte také: Láhev vody letící ze třetího patra nebo od vašeho zadního okýnka – vyjde to nastejno!

Proto si před dlouhou cestou musíme pořádně odpočinout a vyspat se. Ale ani potom bychom neměli své síly přeceňovat. „Řidič, který je fit, by měl bez potíží zvládnout desetihodinovou cestu – během deseti hodin však bude mít tři patnáctiminutové zastávky a jednu půlhodinovou,“ upozorňuje Roman Budský z BESIPu. Únavu také násobí nedostatek tekutin, proto se doporučuje průběžně pít, nejlépe čistou vodu. 

Autor:  Petr Jansa  (pgj)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, D48-64,8 km
  Stav vozovky: nebezpečí námrazy, Bělá pod Bezdězem
  Stav vozovky: nebezpečí námrazy, D11-30,1

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas