Dálnice D1 - jak se měnila a jak se změní?

10. května  2013 v 12:38  
Dálnice D1 u Prahy v den otevření 12. července 1971 - Foto:  ČTK

Dálnice D1 u Prahy v den otevření 12. července 1971Foto:  ČTK

Přesně před 38 lety byla ve Velké Bíteši velká sláva – zprovoznilo se 14 kilometrů dálnice D1 k Velkému Meziříčí a tamní obyvatelé si oddechli, že auta už konečně zmizela z jejich silnic. Teď se tam ale možná zase vrátí, protože právě na tomto úseku D1 se zítra pojede jen jedním jízdním pruhem. I u Velké Bíteše startuje rozsáhlá modernizace naší nejvytíženější dálnice.

O výstavbě dálnice, která spojí Čechy s tehdejší Podkarpatskou Rusí, bylo rozhodnuto už před válkou a 2. května 1939 se dokonce začalo stavět, jenže nejdřív výstavbu přerušila druhá světová válka a v roce 1950 pak rozhodnutí komunistů. Teprve až v roce 1967 se začala s výstavbou dálnice, tak jak ji známe dnes. A lidé to velmi pečlivě sledovali, mnoho z nich si červeně zatrhlo v kalendáři datum 12. červenec 1971, aby si co nejdříve vychutnali jízdu po naší první dálnici. 

„Byl jsem mezi prvními, kdo se po ní svezli. Ve staré, žluté Octavii – byl to zážitek pro člověka, který celou dobu sledoval výstavbu. Bylo to veliké zadostiučinění,“ našli jsme v rozhlasovém archivu nadšení Václava Lídla ze své první cesty po 23 kilometrech D1 ze Spořilova do Mirošovic. 

Čtěte také: Na dálnici D1 se začne pracovat. Dejte pozor na dopravní značení

A je zajímavé, že z dnešního pohledu dálnici vlastně vůbec nepřipomínala, i když měla celkem čtyři pruhy. Vodorovné značení bylo žluté a nejen středová svodidla chyběla. 

„Při otevření provozu na dálnici se uvažovalo tak, že střední dělící pás je dostatečným zaručením, že se vozidlo nedostane do protisměru – dlouhá léta to platilo. Další norma se týkala vnějších svodidel – osazují se až tam, kde je násyp větší než dva metry nebo na mostě,“ říká Václav Lídl. 

Během devíti let bylo dostavěno dalších skoro 180 kilometrů, a přesně 8. listopadu 1980 se díky úseku u Humpolce dálnice D1 mezi Prahou a Brnem spojila. Od té doby se počty aut na jediné dálnici, spojující Čechy s Moravou, několikanásobně zvýšily. 

„Mezi Mirošovicemi a Kývalkou se pohybujeme zhruba na úrovni 35 tisíc vozidel. Před Prahou je to kolem 100 tisíc vozidel – tam je uspořádání širší. Před Brnem je kapacita asi 70 tisíc vozidel, také tam má silnice tři proudy, jako před hlavním městem,“ přibližuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. A právě těch 160 "nejméně" vytížených dálničních kilometrů se teď začíná modernizovat. 

Jak bude modernizace vypadat? 

V následujících šesti letech se tak musíme připravit na uzavírky a případné kolony, ale na konci bude moderní dálnice. I když kvůli problému s výkupy pozemků nebude tří pruhová. 

„Budou tam modernější svodidla, dálnice bude mít nový povrch – lepší protismykové vlastnosti, také bude tišší. Dálnice bude doplněna také o nové telematické prvky,“ vysvětluje David Čermák. 

Čtěte také: Silnice I/35 je přetížená. Řidiči si z ní udělali náhradu za D1

Takže se nově rekonstruovaná D1 na Vysočině bude velmi podobat té, kterou známe od Lipníku po polské hranice. V současné době má dálnice D1 345 kilometrů, zbývá dostavět zhruba 33 kilometrů kolem Kroměříže a definitivně tak dojde k dálničnímu propojení našich tří největších měst - Prahy, Brna a Ostravy. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 3. května  2019 v 12:00       rubrika: Modernizace D1

    Víkendová uzavírka D1: Demolice mostu na 145. km

    V noci ze soboty 4. 5. na neděli 5. 5. bude obousměrně neprůjezdná dálnice D1 mezi exity Velké Meziříčí-východ a západ. Na 145. kilometru zbourají most. Objížďka povede po silnici II/602 přes město.

     
  • 18. dubna  2019 v 15:00       rubrika: Modernizace D1

    Uzavírka D1: Demolice mostu na 120. km

    V noci z pátku 19. 4. na sobotu 20. 4. zbourají most na 120. kilometru dálnice D1. Uzavřený proto bude úsek mezi 119. a 134. kilometrem. Objížďka povede přes Velký Beranov, Vysoké Studnice a Měřín.

     
  • 15. března  2019 v 11:00       rubrika: Modernizace D1

    Víkendová uzavírka D1: Demolice mostu na 23. km

    Dálnice D1 bude od sobotního podvečera 16. března do nedělního rána 17. března zcela neprůjezdná mezi 21. a 41. kilometrem. Na kilometru 23 budou bourat most. Provoz bude omezen i před a po této úplné uzavírce.

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  ulice Javorová, Čáslav, okr. Kutná Hora, uzavřeno, práce na inženýrských sítích, Od 27.06.2019 00:00 Do 02.07.2019 23:59, Vydal: Městský úřad Čáslav
  silnice I/53, v katastru obce Lechovice, okr. Znojmo, omezení, stavební práce, Od 27.06.2019 00:00 Do 29.09.2019 23:59, zprovoznění stavby „SILNICE I/53 LECHOVICE, OBCHVAT“; •úplná uzavírka silnice I/53 ...
  silnice III/04314, Červená Voda - Dolní Boříkovice, okr. Ústí nad Orlicí, uzavřeno, stavební práce, Od 27.06.2019 00:00 Do 28.06.2019 23:59, Provádění stavebních prací v souvislosti s akcí: „Pokládka ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas