Dálnice D1 - jak se měnila a jak se změní?

10. květen 2013 12:38

Přesně před 38 lety byla ve Velké Bíteši velká sláva – zprovoznilo se 14 kilometrů dálnice D1 k Velkému Meziříčí a tamní obyvatelé si oddechli, že auta už konečně zmizela z jejich silnic. Teď se tam ale možná zase vrátí, protože právě na tomto úseku D1 se zítra pojede jen jedním jízdním pruhem. I u Velké Bíteše startuje rozsáhlá modernizace naší nejvytíženější dálnice.

O výstavbě dálnice, která spojí Čechy s tehdejší Podkarpatskou Rusí, bylo rozhodnuto už před válkou a 2. května 1939 se dokonce začalo stavět, jenže nejdřív výstavbu přerušila druhá světová válka a v roce 1950 pak rozhodnutí komunistů. Teprve až v roce 1967 se začala s výstavbou dálnice, tak jak ji známe dnes. A lidé to velmi pečlivě sledovali, mnoho z nich si červeně zatrhlo v kalendáři datum 12. červenec 1971, aby si co nejdříve vychutnali jízdu po naší první dálnici.

„Byl jsem mezi prvními, kdo se po ní svezli. Ve staré, žluté Octavii – byl to zážitek pro člověka, který celou dobu sledoval výstavbu. Bylo to veliké zadostiučinění,“ našli jsme v rozhlasovém archivu nadšení Václava Lídla ze své první cesty po 23 kilometrech D1 ze Spořilova do Mirošovic.

Čtěte také

A je zajímavé, že z dnešního pohledu dálnici vlastně vůbec nepřipomínala, i když měla celkem čtyři pruhy. Vodorovné značení bylo žluté a nejen středová svodidla chyběla.

„Při otevření provozu na dálnici se uvažovalo tak, že střední dělící pás je dostatečným zaručením, že se vozidlo nedostane do protisměru – dlouhá léta to platilo. Další norma se týkala vnějších svodidel – osazují se až tam, kde je násyp větší než dva metry nebo na mostě,“ říká Václav Lídl.

Během devíti let bylo dostavěno dalších skoro 180 kilometrů, a přesně 8. listopadu 1980 se díky úseku u Humpolce dálnice D1 mezi Prahou a Brnem spojila. Od té doby se počty aut na jediné dálnici, spojující Čechy s Moravou, několikanásobně zvýšily.

„Mezi Mirošovicemi a Kývalkou se pohybujeme zhruba na úrovni 35 tisíc vozidel. Před Prahou je to kolem 100 tisíc vozidel – tam je uspořádání širší. Před Brnem je kapacita asi 70 tisíc vozidel, také tam má silnice tři proudy, jako před hlavním městem,“ přibližuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. A právě těch 160 "nejméně" vytížených dálničních kilometrů se teď začíná modernizovat.

Jak bude modernizace vypadat?

V následujících šesti letech se tak musíme připravit na uzavírky a případné kolony, ale na konci bude moderní dálnice. I když kvůli problému s výkupy pozemků nebude tří pruhová.

„Budou tam modernější svodidla, dálnice bude mít nový povrch – lepší protismykové vlastnosti, také bude tišší. Dálnice bude doplněna také o nové telematické prvky,“ vysvětluje David Čermák.

Čtěte také

Takže se nově rekonstruovaná D1 na Vysočině bude velmi podobat té, kterou známe od Lipníku po polské hranice. V současné době má dálnice D1 345 kilometrů, zbývá dostavět zhruba 33 kilometrů kolem Kroměříže a definitivně tak dojde k dálničnímu propojení našich tří největších měst - Prahy, Brna a Ostravy.

autor: evk
Spustit audio