Před čtyřmi lety začala modernizace D1. Mnoho omezení ale ještě řidiče čeká

9. květen 2017
Zprávy z

Přesně 9. května 2013 začala modernizace nejstarší dálnice v Česku - dálnice D1. Ta byla mezi Prahou a Brnem postavena už v 70. letech. Cementobetonové části ale začaly časem praskat a objevily se také hluboké vyjeté koleje.

Podle Ředitelství silnic a dálnic už nebyla D1 pro řidiče bezpečná. Silničáři se rozhodli starou dálnici od základů předělat a postavit místo ní novou vozovku, která bude širší a z kvalitnějších materiálů. Jenže řidiči jsou už z nekonečných oprav unaveni.

„Já si myslím, že je to už únavné. Omezení přibývají a tím to tak končí.“ „Opravy jsou podle mě nesystémově nastavené, člověk se rozjede a už zase brzdí,“ postěžovali si na současný stav D1 řidiči kousek za Prahou.

Projekt za 20 miliard korun, který je financovaný i z evropských peněz, se připravoval od roku 2011. Práce na dálnici oficiálně začaly až o dva roky později. Jako první se pracovalo na Vysočině v okolí 104. a 112. kilometru.

V omezeních se často popojíždí v kolonách, řidiči ztrácí trpělivost a místo toho, aby riskovali dlouhé zdržení, raději jedou po silnici vedle dálnice. To se nelíbí obyvatelům, například loni vedla jedna objížďka přes Ostředek. Starostovi Marku Škvorovi tehdy vadila hlavně bezohlednost řidičů. „Vůbec nedodržují omezenou rychlost přes obec, vůbec si neuvědomují, že se tady ohybují děti,“ připomínal. Místní si stěžovali na hodně silný provoz a také na zničené silnice plné děr.

Práce firem na dálnici si několikrát zkontroloval i ministr dopravy Dan Ťok. Pokud by firmy nedodržely termíny, tak musí podle něj platit finanční sankce. Důležitá je ale také kvalita dálnice, a tu si chce Ředitelství silnic a dálnic ohlídat. Proto také odmítá převzít úsek dálnice u Velké Bíteše, kde firma špatně udělala kanalizaci.

Tři roky před dokončením modernizace čeká řidiče na D1 největší počet omezení. Pracovat se bude současně až na devíti úsecích.

autor: hbc
Spustit audio