Dakar 2014 - Nejtěžší Rallye Dakar v Jižní Americe!

18. březen 2014 11:17

Co pořadatelé slíbili, splnili. Pro ročník 2014 připravili nejtěžší novodobý Dakar. Zvolili nové startovní i cílové město a extrémně těžkou trasu dlouhou přes devět tisíc kilometrů mezi argentinským Rosariem a chilským Valparaisem. A přihodili úplně novou zemi – Bolívii. Nejen závodníci museli bojovat s extrémně náročnou a dlouho závodní trasou, ale i s nezvykle vysokými teplotami.

Slavný pouštní maraton hostila Jižní Amerika už po šesté. Z tradičního místa – Afriky se musel stěhovat kvůli hrozbě teroristických útoků. Její vinou byl dokonce těsně před startem úplně zrušen jubilejní třicátý ročník. Následující rok už přivítaly dakarské závodníky Argentina a Chile. Později k nim přibylo i Peru. To v letošním ročníku v itineráři chybělo, ale na trase se objevila nová země – Bolívie. I když do ní se ve dvou etapách podívali jen motorkáři. Aut a kamiónů se návštěva této jihoamerické země netýkala.

Z českého pohledu patřili k největším favoritům v hodnocení nákladních aut Aleš Loprais a Martin Kolomý jedoucí s Tatrou. Ruce českých pilotů řídily tentokrát na Dakaru celkem šest kamiónů, čtyři Tatry a dva Liazy. V kategorii motorkářů bojovali David Pabiška a Jan Veselý. A do soutěže se po dvou letech vrátil i pětinásobný dakarský vítěz na čtyřkolce šestapadesátiletý Josef Macháček. Tentokrát ale řídil dvoumístnou buginu s navigátorem.

Na start se v rodišti Che Guevary a Lionela Messiho v argentinském Rosariu postavilo 431 strojů. (motorek, čtyřkolek, aut a kamiónů) Už první argentinský soutěžní den ukázal, jaké peklo to bude. Soutěžící museli zvládnout horka, při kterých rtuť teploměru ve stínu hravě překročila čtyřicítku. A v těchto podmínkách o pokračování v závodě bojoval Josef Macháček se svojí novou buginou. Kvůli prasklé kontrolce dobíjení se mu rychle vybila baterie. Jeho navigátor naštěstí dokázal sehnat na trati novou, a pak další a další. Až dojeli šťastně do cíle, kam je jako poslední posádku auta dovlekl soutěžní kamion. Radost v cíli měl na úvod Aleš Loprais, který dojel druhý, pouhých deset sekund za nejrychlejším Mardějevovým Kamazem. Smůlu si naopak vybral Martin Kolomý, kterému hořelo zadní kolo, a po skoku praskl chladič řízení.

Aleš Loprais v kaktusech

Čtěte také

Sport jakoby neznal věkové hranice. Do závodního konvoje Rallye Dakar 2014 patřili šedesátníci i sedmdesátník. Jednoduše řečeno, na Dakaru soutěžily tři generace. Seznamte se – závodní pilot Yoshimasa Sugawara z Japonska, 72 let, startovní číslo kamionu Hino 532. Vášnivý kuřák, který se rád napije piva. A veselý chlapík, který téměř neumí anglicky. V roli navigátora byl na letošním Dakaru i Čech a šedesátník Josef Kalina. Právě on byl dvorním navigátorem Karla Lopraise, který slavný maraton vyhrál šestkrát za volantem Tatry. Letos Kalina navigoval Liaz Jaroslava Valtra, který musel kvůli technickým problémům odstoupit.

Podobný osud potkal i motorkáře Jana Veselého, kterého musel z hor zachránit vrtulník. Na konci třetí etapy sjel do průsmyku, ze kterého nebylo návratu. Na místě uvízla asi dvacítka závodníků. Paradoxní je, že je tam gestem ruky poslal zmatený pořadatel. Nic to ale neměnilo na tom, že všichni, které takhle „obdaroval“, skončili. Na české piloty se vůbec začaly lepit problémy. Martin Kolomý zkolaboval po dojetí do cíle etapy kvůli dehydrataci, technické problémy s pohonem 4x4 opakovaně stíhaly Tatru Aleše Lopraise.

Jan Veselý po vypadnutí z Rallye Dakar

Než se dakarský konvoj zastavil při dni volna v argentinské Saltě, vyšplhaly teploty na neuvěřitelných 47 stupňů. Pořadatelé motorkářům zrušili druhou polovinu měřeného úseku, protože spousta z nich také trpěla dehydratací. Naštěstí se to netýkalo Čecha Davida Pabišky, který se pohyboval v celkovém pořadí těsně nad elitní dvacítkou jezdců. A pak to přišlo.

Do světa se rozlétla zpráva o nehodě argentinského novinářského auta. Při jeho pádu do rokle zahynuli dva žurnalisti, kteří seděli na předních sedadlech. A o pár hodin později pořadatelé oznámili, že s denním zpožděním našli na trati páté etapy mrtvé tělo padesátiletého belgického motorkáře. Eric Palante byl na svém jedenáctém Dakaru. Vody u sebe měl dost, takže o totální dehydrataci související s extrémními teplotami nemohla být řeč.

Eric Palante zahynul v páté etapě Rallye Dakar

Jak je možné, že ho pořadatelé nechali celou noc bez povšimnutí na trati? Trochu to připomíná scénář z roku 2009, kdy francouzského motorkáře Pascala Terryho našli pořadatelé společně s argentinskou policií mrtvého až po 48 hodinách. Ten si ale tehdy přivolal pořadatelskou pomoc, Palante o žádnou pomoc nežádal.

Do druhé poloviny soutěže už neodstartovala Tatra Martina Kolomého. Ten toho se svou posádkou letos zažil celkem dost. Hořící zadní pneumatiku, poruchu vzduchového kompresoru, kvůli které zůstali do noci na trati a také uražené přední kolo a dojez do cíle po třech. Nic z toho je nezastavilo. Jenže při údržbě jejich Tatry v bivaku se ukázalo, že na přední nápravě je několik vlásečnicových prasklin, které by pro posádku mohly být při ostré závodní jízdě nejen v horském terénu nebezpečné. V zájmu zdraví se tedy rozhodli v závodě nepokračovat.

Martin Kolomý s posádkou a žábou

Čeští fanoušci si mohli spravit chuť díky vítězství Tatry Aleše Lopraise v desáté etapě. Radost jim ale kalilo další odstoupení českého stroje. Buginu Josefa Macháčka vyřadila v předešlé etapě porucha převodovky kvůli vyteklému oleji přes prasklé kolínko potrubí. Ve startovním poli se kromě kategorie motorkářů schylovalo k válce o celkové prvenství. Před závěrečnou etapou měl Španěl Roma na MINI ztrátu na vedoucího Francouze Peterhansela, mimochodem jedenáctinásobného dakarského vítěze, jen 26 sekund. V kamionech vedl Rus Karginov na Kamazu před Nizozemcem De Rooyem na Ivecu o necelých osm minut.

Posledních 157 měřených kilometrů ale přineslo velké překvapení. Nejspíš v týmové režii MINI bylo rozhodnuto, že vítězem Dakaru v hodnocení aut se poprvé v životě stane Roma na úkor Francouze, který poznal dakarské vítezství v sedle motorky i za volantem auta. Závěrečná etapa zároveň potvrdila, že celkovým vítězem mezi motorkáři se stal celkem suverénně Španěl Coma na KTM, skvělého výsledku dosáhl náš David Pabiška na motorce stejné značky. Dojel si pro sedmnácté místo celkově. A to je v nabité třídě motorek opravdu úspěch.

Třetí v cíli Marc Coma

Smůla v závěru soutěže neopustila Tatru Aleše Lopraise. Na trati ho zastavila prasklá hadice od kompresoru. Oprava trvala přes dvě hodiny. Loprais se tak propadl ze čtvrtého na šesté místo celkově. Kromě ní vyjely na cílovou rampu v chilském Valparaisu čtyři české stroje z původních devíti na startu. Liaz Vlastimila Vildmana skončil třináctý a Tatry Tomáše Vrátného a Jana Tománka se srovnaly za sebe na 17. a 18. místo. O náročnosti 36. ročníku Rallye Dakar vypovídá fakt, že do cíle dojela necelá polovina startujících.

Jan Říha
- devítinásobný účastník Rallye Dakar v roli reportéra Radiožurnálu
- autor knih 30 let Rallye Dakar a Rallye Dakar Jižní Americe

autor: jař
Spustit audio

Více o tématu