Dakarský deník 14 - Lopraisův fyzioterapeut z MS v rallye

17. leden 2014 12:07

Rallye Dakar má své skryté hrdiny. Mechaniky, inženýry ale třeba i fyzioterapeuty. Ti všichni se starají, aby technika i posádky zvládly extrémně dlouhou a náročnou trať. V Jižní Americe najdete v konvoji spoustu fyzioterapeutů. Jan Říha si pro svůj Dakarský deník vybral Marka Hochmala, který má zkušenosti i z mistrovství světa v rallye.

Aleš Loprais před pár desítkami minut dorazil do cíle 11. etapy. Má za sebou 600 kilometrů ostrého měřeného úseku a jeho fyzioterapeut už ho má na stole.

„S Alešem spolupracuji už tři roky. Doprovázím ho hlavně na dálkových soutěžích jako je Dakar a Silk Way.“

Co je teď všechno potřeba, z hlediska fyzioterapeuta, vrátit do původního stavu po těch 600 kilometrech?

„Je to podobné jako kluci, když pracují na autě. Děláme nějaký základní servis. Což je péče hlavně o bederní páteř, se kterou už měl v minulosti problémy. Na tomto závodě trpí hodně i krční páteř. Samozřejmě řešíme i problémy v průběhu, které mi nahlásí většinou po dojezdu, což je: bolí mě pod žebrem, nebo je zablokovaná oblast kolem lopatek. Aleš už dokáže toto docela dobře diagnostikovat, takže já mu potom pomůžu s tím daným problémem.“

Vy máte s kým srovnávat. Martin Prokop. Mistrovství světa v Rallye. Tak jak jsou zatěžována těla Mistrovství světa v Rallye a jak na Dakaru?

„Na Dakaru je daleko víc skoků, daleko víc kompresních problémů, blokád páteře. Hlavně tedy v bederní páteři. Mistrovství světa v Rallye má víc G co se týká bočních posunů a tam trpí hlavně krční páteř.“

S kým se spolupracuje lépe?

„Je to jiná spolupráce, jelikož v rámci Mistrovství světa je víc času na fyzioterapii, víc času na regeneraci. Dojíždí se dříve. Tady musím všechno zvládnout v co nejkratším čase. Tady nejtěžší vůbec je určit, kdy má cenu pracovat a kdy už je lepší je nechat jít spát, aby se vyspali, protože se začínají daleko časněji ráno.“

autor: jař
Spustit audio

Více o tématu