Martin Kolomý - bez žáby už ani ránu!

3. leden 2014 13:20

Drsnou Rallye Dakar jezdí i zvířata. Nikoli živá, ale plyšová. Asi byste se divili, kolik se jich mezi dakarskými „tvrďáky“ najde. Na talisman sází i český řidič kamionu Martin Kolomý, který při loňském dakarském ročníku skončil jako nejlepší Čech pátý. Letos opět pojede s Tatrou, ovšem v barvách roudnického týmu Buggyra, který známe spíš z okruhových závodů kamionů.

„Žába s námi jede třetí rok, protože se nám začaly vyhýbat „crashe“ a technické problémy většího rázu, co vozíme tohoto maskota. Je to vlastně zubatá žába z Bruntálu – drsný kraj, drsní lidé, takže doufám, že to tak bude pokračovat a že se nám vyhnou všechny nepříjemnosti,“ říká Martin Kolomý.

Kolomého auto dostalo nové modro-červeno-bílé barvy stáje Buggyra, která je na Dakaru mezi týmy nováčkem. Její letité zkušenosti ze závodů kamiónů na okruzích a přímá spolupráce s kopřivnickou Tatrou ale znamenají podle slov českého pilota ještě lepší zázemí, než měl loni.

Zubatá žába je i na podvozku Kolomého tatry

„Jedu s Tatrou čtvrtý rok, takže všechny zkušenosti, které jsem nasbíral, jsem si nechal dát do tohoto nového auta. Jak jsem to ladil s Buggyrou, tak jsem to ladil s Tatrou, takže doufám, že to bude v pořádku fungovat a že dojedeme. Pro mě je to obrovská výzva a spolupráce. Jsem s tímto systémem moc spokojený.“ Martinu Kolomému tak ubyly některé starosti při stavbě vozu a získal čas na zdánlivé konstrukční maličkosti, které ale mají z pohledu závodníka obrovský význam. Obzvlášť na extrémně dlouhé dakarské trati, tentokrát přesahující cifru devět tisíc kilometrů v pouhých třinácti dnech.

„Já si tam dělám takové zásadní věci, co se týče posezu a nastavení volantu, řazení. Je to dlouhý závod, maratónská soutěž, takže i to auto se musí přizpůsobit pilotovi. Nemůže se postavit auto, kde bude člověk sedět jako někde v lavici, nezvládne to, bude mít křeče,“ vysvětluje Martin.

V Kolomého tatře číhá za sklem zubatá žába

Šest českých kamiónů na delší trase

Pořadatelé Rallye Dakar pro letošek navýšili v kategorii kamiónů, kde se představí šest českých pilotů za volanty čtyř Tater a dvou Liazů, porci soutěžních kilometrů o víc než polovinu! První část trasy protne území Argentiny, druhá rozhodující vede chilskou pouští Atacama. Martin Kolomý to ale předem moc neřeší. „Já se přizpůsobuju na místě. Doufám, že čím delší, tím lepší pro mě jako pro závodníka. Protože si chci zajezdit – je to jednou za rok.“

I tak si ale Martin Kolomý nedává, taky z pověrčivosti, žádný cíl, co se týká celkového umístění. Rallye Dakar každý rok píše spoustu příběhů – těch s dobrým i špatným koncem. Oba už bruntálský pilot Tatry poznal. „Je tam spousta příjemných věcí tím, že se zajíždí dobré výsledky, ale nepříjemné věci, co se týče nehody. Důležité je pro nás ve zdraví dojet domů a setkat se s rodinou a zajet pro ně co nejlepší výsledek a ukázat, že Česká republika někam patří. Uvidíme, jak to bude.“

Zkouška nové Tatry před Dakarem
autor: jař
Spustit audio

Více o tématu