Nelítostný souboj Kolomého s Valtrem

19. leden 2014 11:41

Kolomý nebo Valtr? Tatra nebo Liaz? Předposlední den se na věhlasné Rallye Dakar nesl také ve zmíněném nelítostném souboji. Zatímco De Rooy bojoval při 12. etapě s Karginovem a kamazy o post lídra celkového pořadí, Kolomý soutěžil s Valtrem o post nejlepší české „jedničky“.

Kdo z těch dvou bude rychlejší? Na oficiální průběh soutěže nemělo tohle české klání samozřejmě žádný dopad. Vždyť oba piloti byli nuceni ze závodu předčasně odstoupit. I přesto dokázali svým nápadem pozornost diváků strhnout na svoji stranu a zpestřit celý program. Privátní závod odstartoval na asfaltové komunikaci, pokračoval prašnými cestami a finišoval na pobřeží Pacifiku. To vše po odjezdu z bivaku u El Salvadoru za startem skutečné rychlostní zkoušky.

V netradičním závodě se do čela hned dostal Jarda Valtr se svojí liazkou, ale Martin Kolomý mu nic nedaroval, když byl přilepený na jeho zadním nárazníku. Jeho pokusy o předjetí byly tradičně velmi na hraně. „Jarda se zpočátku usadil na čele a nedával mi žádnou šanci na předjetí. Pokoušel jsem se o to, kde se dalo, ale nakonec jsem raději počkal až na nezpevněný povrch,“ komentoval začátek závodu Martin Kolomý, který znovu, a tentokrát úspěšně, zaútočil hned po přejezdu z asfaltové části na nezpevněnou komunikaci. Role jezdců se vyměnily. Tentokrát se Valtr v prachu snažil udržet na Kolomého zadní nápravě. „Martin při nájezdu mimo silnici využil momentu překvapení a dostal se přede mne. Znám ho, musel jsem se na něj nalepit, jinak by mě utrhnul. Myslím, že jsme jízdou v prachu ukazovali, že výkony našich aut jsou na špičkové úrovni,“ popisoval další fázi závodu Jarda Valtr.

A teď výměna!

Na pobřeží Pacifiku si pak oba piloti své stroje vyměnili. „Oba kamiony pohání naše motory Gyrtech, takže jejich výkony jsou srovnatelné. Každý motor ale musel respektovat technické odlišnosti a jsou tedy v autech přimontovány odlišně,“ podotkl technický ředitel Buggyry Robin Dolejš.

Kamiony od sebe odlišuje systém zavěšení náprav. Zatímco Liaz jede s tuhou, Tatra má „kejvačku“. "Rád si vyzkouším jakýkoli závodní truck. Tatra je špičkový stroj a vnímám hlavně rozdílnost práce a funkce náprav. Bylo to příjemné svezení,“ chválil speciál Tatra 815 Buggyra Jarda Valtr, když po jízdě „klábosil“ s Kolomým. „Liaz znám, takže mě v něm nic nepřekvapilo. S tím novým motorem Gyrtech se z něj stalo konkurenceschopné auto,“ rýpnul si "Kolomajz".

Říkáte si, jak je vůbec možné, že oba piloti mezi sebou závodí, když kvůli technickým potížím museli z Dakaru odstoupit? V celku prostě - jízda probíhala při závratné maximální rychlosti pouhých 60 km/h! Jak nakonec závod, který přilákal pozornost mnoha místních, dopadl? Tím, že se oběma jezdcům prach od kol mohl alespoň valit, tak byli vlastně vítězi i poraženými oba dva. „No jo, trochu jsme si zablbnuli pro pobavení fanoušků. Chlapská soutěživost a dětská radost z jakéhokoli měření sil je v nás obou, ale je škoda, že jsme nemohli pokračovat do konce v oficiální části a šlapat tomu pořádně na krk. Musíme si počkat napřesrok,“ těší se už teď na nový ročník Rallye Dakar pilot Martin Kolomý.

autor: buggyra.com
Spustit audio

Více o tématu