Škoda Felicia - posun v kvalitě výroby

10. říjen 2014 11:40

Spojení mladoboleslavské Škodovky a německého koncernu Volkswagen znamenalo zásadní změnu pro výrobu aut u nás. V průběhu 40 let, kdy vysílá Zelená vlna, jejíž narozeniny si v tyto dny připomínáme, šlo určitě o jeden z rozhodujících okamžiků naší automobilové historie.

Smlouva o převzetí automobilky koncernem Volkswagen byla slavnostně podepsána 16. dubna 1991 a samozřejmě o tom informovala tehdejší stanice Československo, předchůdce Radiožurnálu.

„Na základě této smlouvy vkládá firma Volkswagen 620 miliónů marek do společného podniku. Jde o první část těchto prostředků. Další vklady v celkové výši 700 miliónů marek budou vloženy v roce 1994 a 1995.“

Čtěte také

Volkswagen za novou značku a samotnou automobilku zaplatil tedy přes 20 miliard korun. Škodovka tehdy vyráběla pouhých 170 tisíc aut ročně, a to nejrůznějších variant Favoritu a Formanu. Po třech letech přišel první model, na kterém se podepsalo spojení s mamutím koncernem ­– Škoda Felicia.

„V pražském hotelu Atrium dnes proběhla světová premiéra nového modelu Felicia automobilky Škoda Mladá Boleslav. V poledne ji na pražském Karlově mostě slavnostně pokřtil primátor Jan Koukal. Na druhém nádvoří Pražského hradu si prohlédl nový vůz prezident republiky Václav Havel.“

„Je to takové rodinné autíčko pro střední vrstvy, finančně dostupné. Zdá se mi to být velmi dobré,“ říkal Václav Havel. Pamětníci si určitě vzpomenou i na originální reklamu na Felicii, o níž se hodně a hodně diskutovalo.

Čtěte také

Felicia znamenala posun v kvalitě výroby, ale i v zavedení nejrůznějších stupňů výbav, včetně luxusních variant Laurin a Klement. A pak už šel čas dál. Octavia, Fabia, Superb, Roomster, Yeti, Citigo a Rapid. Mladoboleslavská automobilka se stala pod křídly koncernu uznávanou značkou. Ostatně z bývalých značek východního bloku přežily jen podobně obchodně úspěšná Dacia pod křídly Renaultu a ruská Lada. Přes mnohá prohlášení a obavy se ze škodovky nestal pouhý montážní závod nebo nějaká levná značka. V současnosti vyrábí na milion aut ročně nejen u nás ale i v Číně, Indii nebo Rusku. Do roku 2018 pak její šéf Vinfried Vahland vyhlásil metu jednoho a půl miliónu.

autor: pgj
Spustit audio