Co přinese DAB řidičům

25. května  2004 v 20:00  
Eurotravel 2004 - Foto: Jan Rosenauer

Eurotravel 2004Foto: Jan Rosenauer

Současné rozhlasové vysílání není jen analogové, obsahuje i velmi omezenou digitální část RDS (Radio Data System). Nejvíce výhod přináší asi řidičům, a to v podobě kanálu dopravních zpráv RDS-TMC. Ten ve spojení s navigačním přístrojem umožňuje vyhnout se kolonám a nehodám. Na jaké služby se mohou řidiči (a nejen oni) těšit u digitálního vysílání ve formátu DAB?

Ve dnech 11. a 12. května se v Kolíně nad Rýnem sešli zástupci evropských veřejnoprávních rozhlasových stanic s výrobci navigačních přístrojů, digitálních přijímačů, vývojáři technologií, zástupci automotoklubů, dopravních organizací, policie i Evropské unie na konferenci Eurotravel 2004 s podtitulem "The Broadcasters Road Map for the Future". Hlavním tématem diskusí bylo: Jakým směrem dál rozvíjet přenos dopravních informací pomocí rozhlasového vysílání? 

RDS-TMC - minulost, současnost nebo budoucnost? 

Když dnes nasednete na jihu Španělska do vozu s navigačním přístrojem pro RDS-TMC, vložíte digitální mapu a nastavíte si cíl jízdy, můžete celkem snadno a bez rizika dopravních problémů dojet až do Skotska nebo na sever Norska. Ve většině zemí západní Evropy mohou řidiči Traffic Message Chanel využívat už několik měsíců nebo let. Do skupiny zemí, ve kterých se jeho spuštění plánuje v nejbližších měsících, patří vedle Portugalska, části Belgie, Itálie a Rakouska i Maďarsko a Česká republika (viz článek o testování RDS-TMC u nás). 

Vedle jednoznačných přínosů má ale dynamická navigace pomocí RDS-TMC i významná negativa. Navigační přístroje jsou drahé, zobrazují jen několik málo typů událostí (kolony, uzavírky), mapy jsou pouze na CD nebo DVD a jejich aktualizace (vydávání nových verzí disků) je pomalá i nákladná a hlavně - přenosová rychlost je pouhých 400 bitů za sekundu. To stačí na vysílání pouze tří stručných informací zároveň. Přitom údajů potencionálně zajímavých pro řidiče mohou být desítky až stovky. 

Je cestou DAB-TMC? 

Digitální rozhlasové vysílání ve formátu DAB nabízí přenosovou rychlost minimálně 4,5 kb/s a teoreticky až 64 kb/s. To je pro technologii TMC pracující s protokolem ALERT-C až moc. ALERT-C zná necelé dva tisíce typů událostí od různých druhů uzavírek, nehod, kolon, počasí, sjízdnosti až po události jako veletrh nebo slavnostní průvod, všechny se ale týkají pouze samotného silničního provozu. 

Jestliže je jednou z cest, jak snížit zatížení komunikací i nehodovost a její následky, podpora veřejné dopravy, neměli bychom řidičům říkat jen to, kde je kolona. Proč jim rovnou nenabídnout alternativu? Všechny informace o jízdních řádech vlaků, autobusů, trajektů nebo letadel jsou dnes k dispozici v digitální podobě. Jak je dostat přímo k řidičům? A nebo ještě lépe - jak je dostat k těm, kdo váhají, čím a kudy jet? 

Ať už jim je nabídneme jakoukoli technologií, na takovýto objem informací protokol ALERT-C nestačí a vzhledem k jeho koncepci není cestou ani jeho dodatečné rozšíření. V digitálním rozhlasovém vysílání lze TMC považovat za přežité, využitelné snad jen v nějaké upravené (omezené) podobě ve formátu DRM. 

TPEG - formát pro dopravní i cestovní informace 

Už v roce 1997 začal vznikat nový datový formát, který by měl - nezávisle na přenosové technologii - nabízet všechny potřebné informace nejen o silniční dopravě. Dostal název TPEG podle pracovní skupiny, která jej vyvíjela (Transport Protocol Experts Group). Ať už budete mít přijímač DAB, DVB nebo budete připojeni k internetu, pomocí TPEG byste se měli dozvědět vše potřebné pro cestování. 

TPEG vychází ze zkušeností s RDS-TMC, na rozdíl od něj ale nebudeme potřebovat disky s mapami a příjem informací nebude omezen jen na navigační přístroje. Kromě informací o aktuálních nehodách, omezení provozu nebo kolonách se díky TPEGu dozvíme, jestli je v poblíž volné parkoviště, v kolik odlétá letadlo nebo odjíždí vlak či autobus, kdy odplouvá trajekt, jaké je počasí, kde je levný benzín nebo třeba co se děje v okolí zajímavého. 

Data pro TPEG jsou uložena v XML databázi a skládají se ze zpráv o silničním provozu, o veřejné dopravě, lokalizačních odkazů (pro zobrazení údajů na digitální mapě) a ostatních údajů (počasí, události...). Data přímo v XML mohou být využita pro prezentaci například na internetu. Pro šíření po rozhlasových vlnách jsou data převáděna do binární podoby, aby mohla být začleněna například do DAB multiplexu a spolu s rozhlasovým vysíláním přenášena k posluchačům. 

Přijímače pro DAB cestovní informace  

Zatímco k příjmu RDS-TMC je možné využít pouze navigační přístroj zabudovaný ve vozidle, pro příjem cestovních informací z DAB vysílání se nabízí mnohem víc variant. Na konferenci Eurotravel 2004 byly prezentovány například kombinace velkého stolního DAB přijímače s malým externím displejem a malého přijímače se stolním počítačem nebo počítačem do dlaně (viz fotogalerie). 

Také řidiče čeká volba mezi více (a různě nákladnými) způsoby příjmu. Podle představ firmy Bosch mohou mít ve voze jednoduchý DAB přijímač, který jim nabídne pouze základní informace a navigační pokyny v textové podobě s případným rozšířením o hlasový výstup. Pokud si k přijímači připojí PDA (například technologií bluetooth), budou mít k dispozici i grafický výstup včetně map, fotografií z kamer nebo jednoduchých internetových stránek s cestovními informacemi nebo s údaji o zajímavých akcích. I nadále bude nejvíce funkcí nabízet integrovaný navigační přístroj, ale už k němu nebude potřeba CD nebo DVD s mapovými podklady. 

Funguje to, ale... 

Možná popsané možnosti považujete za hudbu daleké budoucnosti (zvlášť, když u nás zatím nemáme ani RDS-TMC), ale DAB vysílání cestovních informací už funguje. Zatím jde jen o dlouhodobé testy - například ve Švýcarsku a Německu. 

SRG SSR začalo ve Švýcarsku vysílat ve formátu DAB na jaře roku 2000, v současné době pokrývá 60 % obyvatel v německy a francouzsky mluvících kantonech. Mezi programová data (PAD) jednotlivých DAB stanic vkládají i dopravní a cestovní informace v TPEG. Testy probíhají úspěšně, s plnohodnotným vysíláním však nepočítají dříve než v roce 2006 - zejména kvůli absenci koncových zařízení. 

V Německu vzrostl počet vozů s dynamickou navigací RDS-TMC mezi roky 2000 a 2003 ze 150 tisíc na 2,5 miliónu, má ji zabudovanou téměř každé páté nové auto. Podle prognóz výrobců by měla být první plnohodnotná zařízení pro příjem DAB TPEG dat na trhu okolo roku 2007 nebo 2008. Vzhledem k očekávané nižší ceně oproti současným navigacím, širší využitelnosti i komerčnímu potenciálu (ceny pohonných hmot, avíza veletrhů, nabídky hotelů a podobně) můžeme předpokládat jejich masové rozšíření během několika málo let. 

Účastníci konference Eurotravel 2004 se shodli, že prvním krokem ke zlepšení servisu pro řidiče je zprovoznění RDS-TMC ve všech evropských zemích a vzájemná výměna informací, které se týkají přeshraniční dopravy. Hned druhým krokem je podpora implementace TPEG technologií spolu s rozvojem DAB vysílání. Doufejme, že se v Česku plného provozu RDS-TMC dočkáme co nejdříve a že při zavádění DAB TPEG už za zeměmi na západ od nás nebudeme několik let pozadu. 

Související weby:

TPEG Forum

Související weby:

testování RDS-TMC v ČR

Autor:  Jan Rosenauer  (jkr)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 16.6.2019 19:45 do 20:10; D1 - 350.1km na trase Polsko (st. hranice) - Lipník nad Bečvou; příčiny zdržení odstraněny; pro poruchu odstavené vozidlo v odstavném pruhu.
  Srážky: přeháňky, D35-270,4
  Od 16.6.2019 19:45 do 21:45; D1 - 346.6km na trase Lipník nad Bečvou - Polsko (st. hranice); porouchané vozidlo, zdržení; překážka na vozovce, průjezd se zvýšenou opatrností; pro poruchu odstavené vozidlo ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas