Kde dělají chodci na přechodech chyby?

22. duben 2013 12:37

Přechod pro chodce by měl být bezpečným místem pro přejití silnice. Často tomu tak ale není. Jen loni zemřelo na přechodech u nás 35 lidí a dalších 220 bylo těžce zraněno. Kde tedy děláme chyby a co s tím?

„Nejhlavnější chyba, kvůli které chodci ve městech umírají nejčastěji, je náhlé vstoupení do vozovky z chodníku nebo z krajnice. Týká se to i případů, kdy chodec nedá řidiči šanci, aby byl schopen zareagovat, zpomalit nebo zastavit vozidlo,“ konstatuje Roman Budský, šéf Besipu.

Často k nehodě vede též chodcovo nevyzpytatelné chování: „Chodec zahájí přecházení, ale náhle zastaví nebo výrazně zpomalí, což projíždějícího řidiče může vyvést z míry a na chodce nezareaguje.“

Už od roku 2006, tedy plných šest a půl roku, dáváme za volantem nebo za řidítky přednost chodci na přechodu. Ovšem ti si často neuvědomují, že nemají přednost přede všemi.

Čtěte také

„Řada lidí si často neuvědomuje, že tramvaj nedává přednost chodcům na přechodech. Velmi nebezpečné je, pokud chodci na přechodu zastaví veliké auto – autobus nebo nákladní vůz – a chodec přes něj projíždějící tramvaj nevidí,“ varuje Roman Budský.

Každá mince má dvě strany a nedání přednosti chodci a jeho následná smrt je na vině řidiči ve dvou ze tří případů.

„Je obvyklé, že řidiči nereagují na chodce přecházející přes přechod a nezajistí mu nerušené bezpečné přecházení. Mají také tendenci chodce podjíždět s pocitem, že to stihnou ještě předtím, než chodec vstoupí do vozovky – to je veliká chyba. Nebo v případě dvouproudé silnice vozidla v jednom proudu zastaví a chodce pouští, ale ve druhém už nikoliv. Chodec potom situaci špatně vyhodnotí a skončí pod koly vozidel, která porušila zákon,“ upozorňuje Budský.

Čtěte také

Na řadě míst jsou nebezpečné samotné přechody. Dopravní policie takových u nás vytipovala přes čtyři sta. „Jedna záležitost je, proč tam dochází k dopravním nehodám, jaké je na místě vytíženost či hustota provozu,“ vyjmenovává vedoucí dopravní policie Tomáš Lerch. Velmi nebezpečné přechody jsou na víceproudých silnicích. Často jde také o jejich viditelnost, proto Besip ve spolupráci s nadací ČEZ vyhlásil projekt, který by měl mít v letošním roce za výsledek nasvícení 35 přechodů.

Vždy však platilo, platí a platit bude, že: „Chodec by se měl rozhlédnout doleva, následně doprava, potom znovu doleva a teprve potom vkročit do vozovky,“ připomíná Tomáš Lerch.

Chodec také musí použít přechod, není-li od něj dál, než 50 metrů, a nevstupovat těsně před auto. Jeho řidič je mu po té povinen dát přednost.

autor: pgj
Spustit audio