Autosedačka – záchrana dětského života

31. květen 2013 12:38

Pro dítě v autě je autosedačka nezbytností. Při případné nehodě v ní má až sedmkrát větší šanci na přežití. Navíc výrazně snižuje závažnost jeho zranění. Nejde ale jen o to, aby v ní sedělo. Musí v ní také sedět správně a sedačku musíme do auta pořádně přidělat. Občas ale řada lidí život svých dětí riskuje a převáží děti bez ní.

„Většinou ho vozím v autosedačce, ale když jedeme jiným autem, autosedačku nemám. Minimálně když jsem přejížděla opravdu o tři domy dál,“ říkají řidičky.

I na pár metrech, zvlášť ve městech, hrozí, že nám někdo nedá přednost a potom je i třicetikilometrová rychlost příliš vysoká. „V tu chvíli dítěti hrozí, že při poměrně malém nárazu v malé rychlosti – zhruba 10 nebo 20 km/h – dítě vylétne předním oknem. V tom případě je následek téměř vždy totožný – smrt,“ varuje primář dětské traumatologie ústecké nemocnice Petr Polák.

Čtěte také

„Neletí pouze na přístrojovou palubní desku. Nachází se tam několik předmětů, které jsou vysoce nebezpečné – řadicí páka, volant, samotná přístrojová deska. Vždy se jedná o zranění obličeje nebo trupu. V případě obličeje jsou to tříštivá zranění – dítě skutečně přijde o obličej,“ upozorňuje doktor Robert Pleskot na rizika zranění nepřipoutaného dítěte uvnitř auta.

Sedačka musí být ve voze upoutána co nejpevněji. Ideální je systém pevného spojení s karoserií ISOFIX, ale i přidělání pásem musí být co nejpevnější a samotné dítě musí mít pásy sedačky také dostatečně utažené.

„Dítě, jak vidíme ze všech obrázků myšáka Mikyho, má velkou hlavu. Hlava má největší setrvačnost a letí dopředu. Poranění páteře je v těchto případech ne rizikem, ale takřka nutností. Dítě je taženo svojí hlavou ve směru jízdy. Taženo takovým způsobem, že se skutečně vyvlékne z pásů,“ vysvětluje Robert Pleskot.

Nejhorší je, že si neuvědomujeme, že se nebavíme o rychlostech 90 nebo 100 km/h, ale opravdu o městské padesátce. „Já osobně se domnívám, že rychlost, která by způsobila při všech dodržení pravidel nějaká menší zranění při čelním nárazu, se pohybuje zhruba okolo 50 až 60 km/h. Při vyšších rychlostech už by zranění byla vážná. Při bočním nárazu je to rychlost kolem 20 až 30 km/h,“ říká Petr Polák.

Čtěte také

Právě proto bychom už při pořizování sedačky, měli vybírat takovou, která má i pro větší děti ochranu hlavy. Při nárazu z boku totiž hrozí úder o okno nebo sloupek auta a ten je i v nízkých rychlostech smrtelný. Sedačky pak musíme, nejen kvůli policejní kontrole, používat pro děti do 150 centimetrů výšky nebo do 36 kilogramů váhy. Jinak nám hrozí minimálně pokuta do dvou tisíc na místě a čtyři body do karty řidiče.

autor: pgj
Spustit audio