Autosedačka – musí děti opravdu chránit

22. červenec 2013 15:47

V současné době už jsou pro většinu lidí autosedačky samozřejmostí. Na dovolenou do zahraničí k moři si bez ní nedovolí vyrazit prakticky nikdo. Často ale děláme dětem na dlouhé cestě pohodlí a uvolníme jim pásy nebo v místě dovolené nějakých těch pár set metrů k vodě bez sedačky riskneme. Mnohdy si ale neuvědomuje, co riskujeme.

I na pár metrech, zvláště ve městě, hrozí, že nám někdo nedá přednost a potom je i třicetikilometrová rychlost příliš vysoká. „ V tu chvíli dítěti hrozí, že při poměrně malém nárazu a v malé rychlosti – vyšší než je 10 nebo 20 km/h – dítě vylétne předním oknem a potom je následek téměř vždycky totožný ­– smrt,“ varuje primář dětské traumatologie Ústecké nemocnice Petr Polák.

Čtěte také

V autě je několik předmětů, které jsou velmi nebezpečné – řadicí páka, volant a přístrojová deska. Všechno jsou to zranění obličeje a trupu. U obličeje se jedná o tříštivá zranění – dítě skutečně přijde o obličej,“ upozorňuje doktor Robert Pleskot také na rizika zranění nepřipoutaného dítěte uvnitř auta.

Sedačka musí být v autě přidělaná co nejpevněji. Ideální pevné spojení s karoserií ISOFIX, ale i připoutání pásem musí být co nejpevnější a samotné dítě musí mít pásy sedačky také dostatečně utažené. „Dítě, jak vidíme ze všech obrázků myšáka Mikyho, má velkou hlavu – má největší setrvačnost a letí dopředu. Poranění páteře není rizikem, ale opravdu nutností. Dítě je taženo svojí hlavou ve směru jízdy. A taženo ve smyslu takovém, že se skutečně z pásu vyvlékne,“ popisuje Robert Pleskot.

Čtěte také

Nejhorší je, že si neuvědomujeme, že se nebavíme o rychlostech 90 nebo 100 km/h, ale opravdu o městské padesátce. „Osobně se domnívám, že rychlost, která by při všech dodržení pravidel způsobila eventuelně nějaká méně výrazná zranění při čelním nárazu, je zhruba okolo 50 až 60 km/h. Při vyšších rychlostech už by zranění byla vážná. Po bočním nárazu se rychlost pohybuje okolo 20 až 30 kilometrů,“ varuje Petr Polák.

Právě proto bychom už při pořizování sedačky měli vybírat takovou, která má i pro větší děti ochranu hlavy. Při nárazu z boku totiž hrozí úder o okno nebo sloupek auta a ten je i v nízkých rychlostech smrtelný. Sedačky potom musíme, a nejen kvůli policejní kontrole, používat pro děti do 150 centimetrů výšky nebo do 36 kilogramů váhy.

autor: pgj
Spustit audio