Může motorový olej zmrznout?

9. únor 2010 13:02

Češi jsou svým silným vztahem ke strojům, tedy i k autům pověstní. Daleko víc než jiné národy řešíme automobilové příslušenství jako třeba litá kola, autopotahy nebo střešní boxy. Ti nejpokročilejší z nás aktuálně debatují o vlivu mrazu na motorový olej.

Někteří tvrdí, že při silných mrazech může prý motorový olej zamrznout. A jak známo, kdo maže, ten jede. Ještě než v panice vyběhnete koupit svému autu svetr, šálu nebo čepici, přečtěte si radu Pavla Štěrby, specialisty na spalovací motory ze společnosti TÜV SÜD Czech: „Pokud se podaří motor nastartovat a nebude hned vystavován velké zátěži, nemělo by se nic závažného stát.“

Oleje opravdu mohou v silných mrazech ztuhnout, jenže když se to stane, motor vůbec nenastartujeme, a tím pádem ho ani nemůžeme zadřít. Vezměme to však postupně „od Adama“. „Motorový olej se snižující se teplotou houstne a zvyšuje se jeho viskozita. Odolnost proti nízkým teplotám je určena viskózní klasifikací oleje, která je uvedena na příbalovém letáku. Hledejte číslo, které se nachází u písmene W,“ říká Pavel Štěrba.

Je dobré vědět, že nejběžnější oleje 10W a 15W vydrží teplotu do -25 °C. „Nelze to říct obecně. Svoji roli hraje motor, velikost kanálů, výkon mazacích čerpadel a tak dále. Hodnota je tedy orientační. Pokud víme, že v našich zeměpisných podmínkách se vyskytují mrazy kolem 25 stupňů pod nulou, používáme olej třídy 10 a 15W.“

Horalové nebo eskymáci si pořídí olej s nižší viskózní klasifikací 5W nebo 0W. Mimochodem právě tyto oleje vozí ve svých útrobách většina nových aut. „Už od prvovýrobců je tendence používat řidší oleje, proto je odolnost proti nízkým teplotám dostatečná - zvládnou -30 až -35 °C,“ vysvětluje Pavel Štěrba.

V zimě nejsou s řídkými oleji žádné problémy, to spíš v létě a za velkého zatížení motoru se můžete dočkat nemilého překvapení. „Výrobci sami provádějí měření při vývoji motorů, takže bych se určitě držel údajů uvedených v návodu k obsluze vozu nebo literatuře výrobce. Tady opravdu nic lepšího nevymyslíme,“ uzavírá Pavel Štěrba.

Samozřejmě platí, že za tuhých mrazů motor necháme chvíli ohřát při volnoběžných otáčkách, a pokud to nevyžaduje dopravní situace, zásadně nejezdíme na plný výkon. Nerespektování těchto zásad se negativně projeví na životnosti stroje.

autor: pek
Spustit audio