Škodí víc nafta, nebo benzín?

14. duben 2010 13:00

Ze sta prodaných nových aut u nás jezdí 57 na benzín a 40 na naftu. Automobilky sice inzerují u jednotlivých modelů jejich emise CO2 a nabízejí "ty nejekologičtější" modely, ale je třeba vidět tato čísla celkově. Nejlépe si v tomto směru vede automobilka Smart s průměrnými emisemi 102 gramů CO2 na kilometr. Z rozšířenějších a praktičtějších značek jsou na tom nejlépe Fiat a Chevrolet se 139 gramy CO2 na kilometr.

Asi nepřekvapí, že na opačném pólu stojí značky jako Infinity, Jeep, Land Rover nebo Porsche, které mají emise prakticky dvojnásobné. Pro zajímavost, domácí škodovky produkují méně emisí, než je celkový průměr u nových aut v České republice (147 g/km, průměr 152 g/km). Které auto však více škodí? Benzínové, nebo naftové?

Benzínový motor produkuje tři základní škodliviny. "Nespálené uhlovodíky, emise oxidu dusíku a emise oxidu uhelnatého," konstatuje Jiří Hromádko z ministerstva životního prostředí.

To vše lze pomocí lambda sondy a třícestného řízeného katalyzátoru omezit na minimum. Jiné je to v případě naftového motoru. "Palivo se vznítí za velkého přístupu vzduchu. Všechno sice dokonale shoří, ale ve výfukových plynech je přebytek kyslíku, nemůžeme regulovat motor lambda sondou, a tudíž nemůžeme potlačit emise oxidů dusíku ani nespálených uhlovodíků."

Mnohem závažnější však je, že vlivem rozprašování paliva a hořením vznikají pevné částice. Proto musí být auta vybavena filtrem pevných částic, aby splňovala stále se zpřísňující normy. "V současné době jsou u emisních limitů Euro měřeny pevné částice pouze hmotnostně - změří se jejich hmotnost na ujetý kilometr a neměří se jejich počet. U nových emisních limitů Euro 6 však dostala komise za úkol, aby vytvořila systém počítaní množství částic a stanovila limit, kolik vozidlo může vypustit pevných částic na jeden kilometr."

Filtry jsou sice stále dokonalejší, jenže čím jsou částice menší, tím jsou škodlivější. "Větší částice se zachycují v nose nebo v nosohltanu a tolik neškodí, ovšem menší částice a úplně nejmenší nanočástice se mohou dostat až do plicních sklípků a dále do krve. V případě, že se usadí v plicních sklípcích, mohou mít nežádoucí karcinogenní účinky."

Z toho na první pohled vyplývá, že auto na naftu nám škodí víc. Je to fakt, nebo omyl? "Naftové vozidlo má o něco horší regulované složky ovlivňující kvalitu ovzduší, ale mají nižší emise plynu způsobující klimatickou změnu. Zážehové motory mají zase nižší emise regulovaných složek, ovšem na druhou stranu jsou horší na klimatické změny," vysvětluje Jiří Hromádko.

Jinými slovy - naftové auto nám škodí víc v současnosti, benzínové teprve bude, a naopak. Teď si vyberte...

autor: pgj
Spustit audio