Existuje hned několik důvodů, proč se v autě poutat

20. srpen 2013 12:39

Stačí, aby nás policista 4x přistihl, jak řídíme nepřipoutaní, a odevzdáme na rok řidičský průkaz. Za jízdu bez pásů nám totiž hrozí nejen pokuta do 2 000 korun na místě, ale řidiči také přibudou na jeho kontě 3 body. A 3x4 je 12, tedy počet bodů, za které nám hrozí stejný počet měsíců bez řidičáku. Případnou pokutu za nepřipoutání si pak platí v autě každý sám, ne řidič. Při jízdě bez pásů ovšem riskujeme nejen to.

Nejčastěji bouráme v rychlostech do 60 km/h, kdy jsou pásy nejúčinnější. Při vyšších rychlostech je to potom souboj fyziky s přírodou a tady příroda často prohrává. „Víme, že při vysokých rychlostech můžou bezpečnostní pásy způsobit takzvaný „seat belt“ syndrom, což je poranění způsobené právě pásy. Při vysokých rychlostech, kdy dochází ke zlomeninám klíční kosti, žeber, trhlinám jater a podobně,“ popisuje Michal Beran, přednosta oddělení soudního lékařství pražské nemocnice Na Bulovce.

Čtěte také

Na druhou stranu je jasné, že bez pásů je riziko zranění daleko vyšší. Je lepší riskovat, že si zlomíme žebra, než že nás nějaká zranění nebudou muset trápit vůbec. „Samozřejmě, že je riziko daleko větší, když člověk není připoutaný a víme ze zkušenosti z pitevny, že případů, kdy neupoutaní lidé mají při čelním střetu rozsáhlejší poranění, než kdyby byli připoutaní, je dost,“ varuje Michal Beran.

Připoutaní by pak nejen kvůli zákonům měli být v autě všichni. Stačí totiž jeden nepřipoutaný letící vpřed, který může doslova pozabíjet ostatní v autě. „Už z názvu bezpečnostní pás vyplývá to, že slouží k ochraně. I cestující na zadním sedadle by se měli připoutat bezpečnostním pásem při jízdě, protože se může stát, že nejenom, že zraní sebe při čelním střetu, ale mohou zranit i spolucestující na předních sedadlech,“ vysvětluje Michal Beran.

Jako nepřipoutaný nám hrozí nejedno zbytečné zranění. „Může se jednat o zlomeniny dolních končetin, může se jednat také o poranění hrudníku – pádem při náhlé deceleraci na přední sedadlo, může se jednat o zranění hlavy,“ popisuje Michal Beran. Pás by potom měl být vždy správně výškově nastavený a dotažený. Obdobnou pozornost bychom měli věnovat i nastavení hlavové opěrky. Myslet si, že když máme airbagy, že pásy nepotřebujeme a nemůže se nic stát, je život ohrožující omyl. Naopak – bez pásů nás airbag letící po výbuchu rychlostí přes 300 km/h velmi snadno zabije.

autor: pgj
Spustit audio