Jak se chovat v místě dopravního omezení?

4. červenec 2013 13:10

Neznámější a nejdiskutovanější jsou v současné době omezení na dálnici v rámci modernizace dálnice D1. Ale ono jich je na našich dálnicích a silnicích podstatně víc než ony čtyři úseky. Počítají se na stovky. Na každém takovém místě se pak tvoří kolony. Leckdy si za ně ovšem můžeme sami, i v místech, kde se jezdí dvěma pruhy.

Stačí si projet v současné době dálnici D1 nebo třeba postavit v Praze k Nuselskému mostu. Během chvíle napočítáme desítky řidičů, kteří se neumí v omezení chovat. Mnozí pak ostatní přímo ohrožují. Třeba tím, že nesledují přechodné dopravní značení v místech, kde se dva pruhy posouvají směrem ke krajnici. Prostě pokračují ve svém původním pruhu, čímž ale ohrozí řidiče v pruhu levém.

Čtěte také

„Musím sledovat svislé dopravní značky, vodorovné dopravní značky a v tomto případě tam budou upravené jízdní pruhy žlutou samolepkou,“ upozorňuje Jiří Patera z High Car Training.

Tyto pruhy navíc bývají užší a řidiči začínají zmatkovat. „Pokud mluvíme o uzavírce, kde se dva pruhy pouze zúží a cítím se jako slabší řidič, tak se zařadím mezi slabší a pomalejší do pravého pruhu a levý prostě nechám být,“ radí instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor z MAX CARS a Jiří Patera jeho radu potvrzuje.

„Pokud se bojím jet v úzkém pruhu, musím se zařadit mezi kamiony, ale s tím, že budu respektovat jejich rychlost a budu si pečlivě hlídat vzdálenost za autem, za kterým jedu,“ říká Jiří Patera. Při jízdě mezi kamióny pak nesmíme zapomínat na to, že váží několikanásobně víc než naše auto.

„Nikdy si nenechte lepit auto nad 3,5 tuny na nárazník, protože ta těžká auta mají několikanásobně větší brzdné dráhy, než osobní auta. Pokud nemám na to, abych jel v levém pruhu, mám pocit, že je tam málo místa, doporučuju přeci jen jet v pravém pruhu,“ radí Jan Faktor.

Hlavně zachovat chladnou hlavu

Když pak máme masku kamiónu přes celé zadní okno, najdou se tací, kteří takzvaně „ťuknou o brzdy“. To je ale nebezpečné. Přesto řidiče kamiónu na to, že se na nás lepí, můžeme upozornit. „Může se stát, že na mě někdo najede kamiónem dost blízko – potom vůbec nevadí drze zapnout výstražné blinkry, abychom řidiče za sebou probudili,“ popisuje Jiří Patera.

Pro, to abychom všichni bez problémů projeli omezením, pak platí jedna zásada – hlavně v klidu a plynule. „Doporučuju chladnou hlavu, dodržovat rozestupy a co nejvíc se držet plynulé, intenzivní jízdy – hodně předvídat, nelepit se autu před vámi na nárazník, rozestupy a vyvarovat se prudkému brzděni,“ říká Jan Faktor a Jiří Patera opět potvrzuje.

Čtěte také

„Prudké změny nejsou dobré nikdy. V jízdním pruhu, kde za sebou pojede velké množství vozidel, musí být všechny úkony, které řidič dělá naprosto klidné, plynulé, dodržovat pořád shodnou vzdálenost, nezpomalovat, nezrychlovat, hlídat si auto za sebou.

A nejrychleji uzavírku nebo omezení projedeme, když všichni pojedou plynule, bez zmatkování, přibrzďovaní a maximální povolenou rychlostí. Zpravidla osmdesátkou.

autor: pgj
Spustit audio