Odborná oprava auta zastaralým postupem může mít za následek větší zranění
Tisíce servisů denně opravují auta po nehodách. Ne každý má ale k dispozici techniku, nářadí a potřebné informace pro opravu současných moderních aut. Používají to, co se naučili před lety. Technologický vývoj jde ale stále kupředu a, jak ukázal nezávislý test, není oprava jako oprava. A to, i když jsou dodrženy odborné postupy.
Nezávislý institut KTI podrobil dvakrát po sobě dvě stejná auta bočnímu nárazu podle Euro NCAP – v padesátikilometrové rychlosti. Na první pohled obě auta po druhém nárazu vypadají podobně. „Rozdíl byl v tom, že byla použita neaktuální technologie, která byla použitá u předchozích modelů B4. Neaktuální technologie je v tom, že dneska jsou vozidla vybavena vysokopevnostní ocelí a na svařování a vyrovnávání a pravidelnou výměnu vysokopevnostní oceli jsou úplně jiné technologie výrobce, než byly před 15 nebo 10 lety.“
Přeci jen chceme co nejlevnější opravu, dáváme auto nejčastěji do neautorizovaných servisů. „Konkrétně u bočního testu musí dojít k výměně celého sloupku, při čemž u původního, kde byla na voze Passat B4 použita konvenční ocel, dalo se sloupek vyříznout a vyměnit po částech – jednalo se o 40 centimetrů nad bočním prahem.“
Když se podíváme do výsledků, vidíme, že deformace po prvním i po druhém nárazu u správně opraveného vozu aktuální technologií, je prakticky identická a zafungovaly i všechny bezpečnostní systémy. Naopak u druhého vozu, který byl opraven starou technologií, není vybuchlý airbag.
„Tady šlo o to, že neaktuální technologií došlo k tomu, že se razantně změnily vlastnosti materiálu – vlastnosti konstrukce karoserie, vlastnosti konstrukce sloupku a neaktuální technologií byl materiál měkčí – systémy nepoznaly, že je náraz tak prudký, tak tvrdý a nedošlo k aktivaci hlavových airbagů a funkce byla jiná také u bočního airbagu – byl zaklíněn, průnik do vozidla byl větší, byl airbag zaklíněn mezi sedadlo a sloupek a nechránil oblast těla pasažéra.“
Posun skeletu karoserie dovnitř vozu, jak u stříbrného, tak u modrého passatu je na první pohled stejný, pouhým okem nerozeznatelný. „Technický institut KTI použil měření ve 3D – měřil posun bodů umístěných na sloupku a na boční části karoserie. V místech sedadla spolujezdce byl posun o šest centimetrů větší dovnitř do vozidla a ve sloupku, zhruba uprostřed, asi 75 milimetrů.“ To je 6 nebo 7 centimetrů, které nám mohou zachránit život.