Odborná oprava auta zastaralým postupem může mít za následek větší zranění

24. červen 2013 13:10

Tisíce servisů denně opravují auta po nehodách. Ne každý má ale k dispozici techniku, nářadí a potřebné informace pro opravu současných moderních aut. Používají to, co se naučili před lety. Technologický vývoj jde ale stále kupředu a, jak ukázal nezávislý test, není oprava jako oprava. A to, i když jsou dodrženy odborné postupy.

Nezávislý institut KTI podrobil dvakrát po sobě dvě stejná auta bočnímu nárazu podle Euro NCAP – v padesátikilometrové rychlosti. Na první pohled obě auta po druhém nárazu vypadají podobně. „Rozdíl byl v tom, že byla použita neaktuální technologie, která byla použitá u předchozích modelů B4. Neaktuální technologie je v tom, že dneska jsou vozidla vybavena vysokopevnostní ocelí a na svařování a vyrovnávání a pravidelnou výměnu vysokopevnostní oceli jsou úplně jiné technologie výrobce, než byly před 15 nebo 10 lety.“

Čtěte také

Přeci jen chceme co nejlevnější opravu, dáváme auto nejčastěji do neautorizovaných servisů. „Konkrétně u bočního testu musí dojít k výměně celého sloupku, při čemž u původního, kde byla na voze Passat B4 použita konvenční ocel, dalo se sloupek vyříznout a vyměnit po částech – jednalo se o 40 centimetrů nad bočním prahem.“

Když se podíváme do výsledků, vidíme, že deformace po prvním i po druhém nárazu u správně opraveného vozu aktuální technologií, je prakticky identická a zafungovaly i všechny bezpečnostní systémy. Naopak u druhého vozu, který byl opraven starou technologií, není vybuchlý airbag.

„Tady šlo o to, že neaktuální technologií došlo k tomu, že se razantně změnily vlastnosti materiálu – vlastnosti konstrukce karoserie, vlastnosti konstrukce sloupku a neaktuální technologií byl materiál měkčí – systémy nepoznaly, že je náraz tak prudký, tak tvrdý a nedošlo k aktivaci hlavových airbagů a funkce byla jiná také u bočního airbagu – byl zaklíněn, průnik do vozidla byl větší, byl airbag zaklíněn mezi sedadlo a sloupek a nechránil oblast těla pasažéra.“

Čtěte také

Posun skeletu karoserie dovnitř vozu, jak u stříbrného, tak u modrého passatu je na první pohled stejný, pouhým okem nerozeznatelný. „Technický institut KTI použil měření ve 3D – měřil posun bodů umístěných na sloupku a na boční části karoserie. V místech sedadla spolujezdce byl posun o šest centimetrů větší dovnitř do vozidla a ve sloupku, zhruba uprostřed, asi 75 milimetrů.“ To je 6 nebo 7 centimetrů, které nám mohou zachránit život.

autor: pgj
Spustit audio