Proč se na podzim nespoléhat na světla pro denní svícení?

15. říjen 2013 13:10

Svítí nebo nesvítí - tak to si při pohledu na ostatní auta cestou do práce určitě říká mnoho řidičů. Některým autům nesvítí žárovky, ale jiná se tváří jakoby nic, přestože v podzimním ráno nebo večeru jsou už přehlédnutelná. A to všechno jenom proto, že jejich řidiči stále spoléhají na světla pro denní svícení.

Světla pro denní svícení jsou geniální vynález, ovšem za krásného slunečného dne, stačí nastartovat a auto okamžitě svítí. Řidič tak nemusí myslet na to, ab splnil zákonnou povinnost. Bohužel za pošmourného podzimního dne se tato bezstarostnost může změnit v medvědí službu. Světla pro denní svícení totiž osvětlují auto pouze zepředu.

„Řada lidí je přesvědčená o tom, že svítí – má použité svítilny denního svícení, ale bohužel to není pravda, vysvětluje princip denních světel vedoucí Besipu, Roman Budský. „Za prvé je tam skutečně rozdíl v kvalitě světelného toku, který je rozdílný u potkávacích světel a světel denního svícení. A je důležité, že auto nesvítí vzadu,“ upozorňuje Roman Budský. Bohužel mnozí řidiči toto vůbec netuší.

Čtěte také

„Snažím se na ně blikat. Kamarád si toto dal, já na něj pořád blikal. Podle mě nesvítil. Zatím jsem se s tím nesetkal, pořád žiju s tím, že svítí předek i zadek, tak to schválně zkusím. A opravdu to nesvítí, to jste mě dostala, nečekal bych to. Fakt jsem žil s tím, že to svítí vepředu i vzadu,“ říkají řidiči.

Ale není to tak. Výhodou kupodivu není ani automatický přepínač světel pro denní svícení na světla plnohodnotná, tedy potkávací. V tomto počasí podle Václava Jírovského z Fakulty dopravní ČVUT řidičům příliš nepomůže. „Tento senzor nezjistí, jestli je mlha, jestli sněží nebo prší, takže by člověk měl myslet na to, jestli svítí nebo nesvítí dostatečně a musí s ovladačem světel pracovat.“

Především motoristé, kteří jako světla pro denní svícení používají LED diody, by v těchto dnech měli už automaticky přepínat na světla potkávací. LED diody jen zvýrazňují obrys auta a řidič toho protijedoucího jej zaznamená daleko později, než kdyby proti němu jelo auto se zapnutými potkávacími světly. A tady je naopak výhodou, když světla pro denní svícení nejsou z výroby, ale je nutné je zapnout.

Čtěte také

„Člověk samozřejmě musí myslet na to, že si musí zapnout světla, ale ví o tom, protože tam nemá čidlo. Zatímco člověk, který tam čidlo má, což je dneska velká část nových aut, tak na to samozřejmě nemyslí a myslí si, že auto svítí za něj. Takže určitě musí být takový řidiči obezřetnější, než ten, který ráno přijde do auta a ví, že si musí zapnout světla,“ popisuje Václav Jírovský.

A pokud si nejste jisti, co vám vlastně zrovna na autě svítí, pak se stačí podívat na přístrojovou desku – při zapnutých světlech pro denní svícení totiž není osvětlená. Protože vidět a být viděn je základ bezpečné jízdy.

autor: evk
Spustit audio