Věděli jste, že na pohonných hmotách můžete ušetřit i několik stovek korun měsíčně?

6. leden 2014
Šetřete s námi

Markéta, Mirek a jejich dvě malé dcery žijí aktivním životem a bez auta by se neobešli. Jezdí na chalupu, v létě k moři a v zimě na hory. Měsíčně jen na pohonných hmotách zaplatí okolo tří tisíc korun. Kdyby zvládli spotřebu auta snížit jen o litr na 100 kilometrů, ušetřili by měsíčně asi 500 korun. Jak na to?

„Od té doby, co máme auto, které ukazuje spotřebu přímo na palubní desce, mě to svádí k tomu, abych ji průběžně sledoval,“ popisuje Mirek. „Snažíme se jezdit úsporně,“ tvrdí. „Spotřeba mě nechává lehce chladnou,“ přiznává Markéta.

S naftovým autem, které Markéta s Mirkem mají, se dá bez problémů jezdit okolo pěti litrů na 100 kilometrů. Základem je na první pohled banalita – správný tlak v pneumatikách.

Čtěte také

„Když zvýšíte tlak v pneumatikách, výrazně snížíte spotřebu. U plně naloženého auta můžete mít tlak až tři bary. Chráníte i pneumatiky, které se tolik neohřívají,“ doporučuje Teddy Woll, šéf aerodynamiky Mercedesu.

Nečekejte na zahřátí motoru, radí rekordman v ekonomické jízdě

Tlak bychom měli kontrolovat každých 14 dní. Vždyť vzduch nás nic nestojí! A ušetřit palivo můžeme i při samotném startování. „Měli bychom mít vypnuté všechny spotřebiče a nechat motor přirozeným způsobem rozběhnout. Potom se můžeme rozjet a postupně zapnout spotřebiče,“ prozrazuje Milan Ernest ze společnosti Bosch.

„Nečekejte na zahřátí motoru. V zimě i v létě jednoduše nastartujte a jeďte. Také zapnutí bezpečnostního pásu je zdržení, kdy motor běží naprázdno,“ domnívá se světový rekordman v ekonomické jízdě Gerhard Plattner.

Čtěte také

Rozhodující je styl jízdy. Ta by měla být klidná a předvídavá. „Po nastartování na jedničku by měl následovat plynulý rozjezd maximálně na délku auta. Pak řadíme vyšší převodové stupně,“ popisuje Jiří Patera z High Car Training.

Naftové motory je zbytečné příliš vytáčet. „Výjimečně se dostanu na tři tisíce otáček a víc, například při předjíždění,“ potvrzuje Mirek. Dělá dobře.

Vyřazovat při jízdě z kopce, nebo ne?

„Jsme-li ve městě a víme, že budeme řadit na druhý a pak na třetí stupeň, u dieselů stačí 1800 otáček a u benzínových aut o 100 nebo 200 víc. Při nájezdu na dálnici musíme mít i druhý stupeň na 2 tisíce otáček, abychom akcelerovali a nepřekáželi ostatním,“ nastiňuje Jiří Patera.

Důležitá je podle Milana Ernesta také zvolená rychlost. „Pokud zvýšíte rychlost o 20 %, spotřeba paliva průměrně vzroste o 40 %,“ tvrdí, což potvrzuje i Teddy Woll.

Řidiči se často přou o vyřazování při jízdě z kopce. „Občas vyřadím, přiznávám, ale nedělám to systematicky,“ zmiňuje Mirek.

V tomto případě si zapamatujte základní pravidlo: když potřebujeme dojet co nejdál, vyřadíme, když naopak vidíme, že budeme nuceni zastavit, necháme zařazeno a brzdíme motorem.

autor: pgj
Spustit audio