Výměna směsi do ostřikovačů vyžaduje grif – jinak vám zamrzne

7. listopad 2013 13:10

Přezout auto na zimní pneumatiky a koupit nemrznoucí směs do ostřikovačů. Tak to je pro mnohé řidiče hlavní příprava auta na zimu. Málokdo ale přemýšlí nad tím, kdy vlastně zimní směs do auta dolít. Pokud to totiž uděláme špatně, pak si koledujeme o její zamrzání.

Na první pohled to vypadá, že při údržbě auta není nic jednoduššího než dolévat vodu do ostřikovačů, jenže i to má svá rizika. Pokud zimní směs pouze přilijeme k letní, tak se může klidné stát, že v zimě nádržka ostřikovačů zamrzne. „Jakkoliv se to může zdát nepravděpodobné, tak buď máte nějaký zbytek čistě vodního ostřikovače – není dolitý nemrznoucí – tak ono nedojde k jejich promísení,“ vysvětluje technický inženýr Jan Skolil z Classic Oil princip neslučitelnosti zimní a letní směsi. Mnozí řidiči to ovšem vůbec netuší. „nikdy mě to nenapadlo, nevšiml jsem si. Nemělo by to být. Už se mi to jednou stalo, voda zamrzla.

Čtěte také

Jak to tedy funguje? Jak je možné, že i když nalijeme do nádržky ostřikovače zimní směs, pak přesto při mrazivém ránu máme smůlu a nic z ostřikovačů neteče? „Moderní vozy mají konstrukci nádržky ukrytou vespod a navíc je to jenom úzká trubice, tak nedojde k jejich promísení. V úzké trubici jsou hladiny na sobě a pouze v určité části se to promísí. Takže když byste znovu vystříkala tu horní část, mohla by vám dole zmrznout letní směs,“ popisuje Jan Skolil.

Jak tedy bez problému doplnit zimní směs do ostřikovačů? Jsou dvě možnosti. Buď jako tito řidiči. „Neřeším to a celý rok tam dávám zimní směs. Nemusím nad tím přemýšlet.“ Anebo druhá varianta – vystříkat letní směs do poslední kapky. „Nejlepší je to opravdu vystříkat dosucha a potom nalít čistě podzimní nebo už zimní ostřikovač, je to jistější,“ říká Jan Skolil.

Většina řidičů je však přesvědčena, že problém zamrzání nemrznoucí směsi je především v tom, že to výrobci neudělají tak, jak deklarují. To znamená, že ač je napsáno, že by měl odolat mrazu mínus dvacet stupňů, tak zamrzá už při mínus patnácti. To se prý může stát.

Čtěte také

„Stává se velice často, že zamrzne třeba v tryskách – pokud je koncentrace pouze pár stupňů pod skutečnou hodnotou počasí, odpaří se líh a zůstane tam voda s příměsmi a ta zmrzne. Takže máte vlastně celou trubici, zásobní nádržku, tekutou, ale v tryskách to může zmrznout. To se stává u aut, která nejsou vybavena ohřevem trysek,“ upozorňuje Jan Skolil.

I nemrznoucí směs do ostřikovačů má samozřejmě různou kvalitu a můžeme si vybrat, jestli bude na bázi metanolu, etanolu anebo glykolu. I když možná podstatnější někdy bude příjemná, například melounová, vůně.

autor: evk
Spustit audio